Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

14 december 2011

IDA: Lussebullar - godast i Bolivia

Ida Lind i Bolivia, inlägg 4


Av någon anledning slutar ofta samtalen med andra "expats" som flyttat till Bolivia i att handla om mat. De kan handla om maten i Bolivia eller om hur svårt det är att vara vegetarian här, men många gånger handlar samtalen om maten hemifrån som man saknar.

Nu i juletider har det varit ännu viktigare att berätta om alla sötsaker, allt gott på julbordet och doften av glögg och en riktig julgran. Trots att här finns enormt mycket julpynt i varje gathörn, skyltfönster och lägenhet har julstämningen inte riktigt infunnit sig...tills nu.

Shoppandet av julklappar har satt igång, något som är betydligt roligare när man befinner sig utanför Sveriges gränser, då det finns så mycket nytt man kan köpa. Dessutom är det Lucia, Sveriges vackraste tradition, om ni frågar mig. Detta innebär också att, efter ett par körövningar, så är det dags för Luciatåg. Förutom de levande ljusen, vita särkarna och den obligatoriska julstressen så är det lussebullarna som gör att julstämningen infinner sig. Jag har aldrig smakat en så god lussebulle i hela mitt liv! Och jag tror inte det beror på något hemligt recept utan på att det var just det som saknades för att jag skulle känna julstämning. En liten smak av svensk jul.

Det bästa med att fira en svensk tradition utomlands är att man får dela med sig av någonting man känner starkt för med personer från landet. Det känns som att jag äntligen får ge något tillbaka efter att ha fått tagit del av den bolivianska kulturen och dess traditioner med dans och musik under tre månader. Det har varit ett ständigt kulturutbyte men det är först nu det även är ett traditionsutbyte jag har med Bolivia, och det känns fantastiskt! Lite extra fantastiskt när man får vara huvudpersonen i dramat:

GLAD LUCIA var du än befinner dig!


Text: Ida Lind
Foto: Michaela Rosenholm, Ida Lind och Sanne Orozco Jensen

3 kommentarer:

Sanna sa...

Fint!!

Ida Lövestam sa...

åh vad fint! Lite saffransavund får jag erkänna att jag har! ;-) Kram

Sanne Orozco Jensen sa...

Finaste Lucia i Bolivia, that´s for sure!!