Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

1 november 2010

BALDER: Samvetskval som dödar

Balder Klett Sarmentero i Nicaragua, inlägg 2.


Vem bestämmer över din kropp? Du själv, staten eller sjukvårdspersonalen? Det beror på var du bor.


Jag har nu varit i Nicaragua en och en halv månad. Det pratas om att gravida kvinnor tvekar till att söka vård i rädsla för att misstänkas vilja göra abort. Att läkare vägrar ge vård till gravida kvinnor av samma anledning. Straffet för abort är 2-3 år för både den gravida och för vårdpersonalen. Jag har fått se siffror som visar att antal unga tjejer som tar livet av sig har ökat sedan 2006, då det totala abortförbudet infördes. En cancersjuk kvinna har vägrats vård för att hon var gravid.

Situationen känns bedrövlig och overklig. Att antiaborttrender stärks i Europa känns i det ljuset helt sjukt. För ett par veckor sedan läste jag att Europarådet hade beslutat att såväl hela sjukhus som enskild vårdpersonal i EU ska ha rätt att avstå från att genomföra aborter.

Organisationen Ja till livet i Sverige välkomnade beslutet från Europarådet och skrev att det stärker "abortkritikers rätt till samvetsklausuler".

Lite som att kassapersonalen på mataffären skulle vägra att sälja palsternacka om de skulle tycka det var äckligt och inte skulle kunna leva med att bidra till att någon annan åt det. "Du får köpa palsternacka av någon annan, och jag har faktiskt rätt att slippa dåligt samvete".

Men det här handlar inte om palsternackor. Det handlar om att människor dör i onödan.

Jag undrar om Ja till livet sover gott om natten när kvinnor dör av att de vägras vård?

Vad är det för samvete som de refererar till?

Jag vet inte.

/Balder

3 kommentarer:

Linnea Uppsäll sa...

Ja precis! Varför ska just läkare få lagstiftad rätt välja om de ska utföra sina arbetsuppgifter? Då kan lika gärna poliser få lov att låta bli att ingripa vid vissa brott om de inte håller med lagen. "Nä, jag tycer hasch är helt okej så jag tänker inte gripa den här langaren". Eller lärare som inte gillar betyg kan låta bli att sätta betyg. Eller ekonomer som inte gillar matte kan låta bli att räkna. Eller...

Hanna sa...

Ja, verkligen. Och det är ju minst sagt deppigt att utvecklingen går åt fel håll i EU, samtidigt som ett flertal EU-länder jobbar med frågorna här i Latinamerika.

Jens sa...

Ja man undrar verkligen vad som pågår egentligen... har ni sett denna artikel förresten: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10034242