Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

7 mars 2011

BJÖRN: ”Jag städar upp mitt eget skräp minsann!”

Björn Reisnert i Bolivia, inlägg 2

Vem ska städa?

Den frågan dök upp på ett tidigt stadium i den lägenhet som jag delar med en spanjorska och en italienska.

Italienskan ville anställa en städerska som kom en gång i veckan, för att så slippa göra jobbet och samtidigt skapa ett arbetstillfälle för någon som behöver en inkomst. Spanjorskan var av en helt annan åsikt.

- Så vill inte jag ha det. Jag städar upp mitt eget skräp minsann! Jag bidrar hellre med att skapa jobb på annat sätt.

- Björn! Vad tycker du?

Situationen var: En mot en och jag ombeddes ge mitt avgörande.

Anledningen till att jag blev tillfrågad sist, beror på att jag kom sist till lägenheten. Men det kan också vara så att jag ses som mer distanserad till ämnet eftersom jag är man.

Det stämmer att jag hade lite svårt att orientera mig mellan argumenten. Men eftersom frågan drabbade mig direkt så började jag att fundera och diskutera även med utomstående. I Sverige hade frågan aldrig kommit upp, men här i Bolivia är det väldigt vanligt att betala för hjälp med hushållsnära tjänster.

Jag köper båda argumenten. Att skapa ett arbete att bra, särskilt om det är vitt. En inkomst kan betyda mycket. Anledningen till att många kvinnor som utsätts för våld i hemmet stannar kvar hos sina män, är att de inte klarar sig ekonomiskt annars. *

Även spanjorskans argument håller. Det är sant att städning inte är en bransch där man tar del i och påverkar samhället, utan en så kallad kvinnofälla.

Hur är det i Sverige då? Kvinnofällorna undviks och även kvinnor arbetar ute i samhället. Vem är det då som städar? Männen? Nja, ganska sällan. Tyvärr är det nog så att samma kvinna som jobbar i ett företag också tar hand om hushållsarbetet, oavlönat. Hon gör ett dubbelt jobb.

Jag kommer inte fram till en entydig lösning på frågan. Jag lade slutligen min röst för att inte anställa någon. Det beror inte på politisk övertygelse, utan mer på att jag inte har något emot att städa och att jag genom Svalorna Latinamerika hjälper till att skapa jobb på annat sätt.

* http://www.eldeber.com.bo/2011/2011-02-13/vernotasantacruz.php?id=110212225613

Björn Reisnert

2 kommentarer:

Joel Borgström sa...

Ta del av fler åsikter om bistånd i Sydamerika på den nya siten bistandsdebatten.se. Där samlar vi debattinlägg, ledare och annat material relaterat till bistånd.

Under den här taggen finner ni exempelvis samlade inlägg om folkrörelsebistånd:

http://www.bistandsdebatten.se/category/amnen/samhallsaktorer/civilsamhalle/folkrorelsebistand/

Hälsar

Joel Borgström

Jenny Ringarp sa...

att inte vara tvärsäker är nödvändigt för att fortsätta fundera!