Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

24 januari 2012

ANGELA: Ja till fler insatser mot kvinnovåld

Angela Alcalá i Peru, inlägg 4


Nu har jag två veckor kvar tills jag slutar på Svalorna Latinamerika i Peru och det känns sorgligt. Jag har träffat underbara människor, både på kontoret och när jag har varit ute i fält. Jag vet inte hur min framtid kommer att se ut när jag är tillbaka i Sverige och just nu tänker jag inte heller på det. Istället tänker jag bara på min tid här och på det jag har upplevt. Det känns bra att ha varit delaktig i något så viktigt som att kunna få människors liv att bli bättre.


Under november 2011 gjorde jag en rad intervjuer med utsatta kvinnor, ungdomar i Majes samt samarbetspartners till Svalorna Latinamerika. Intervjuerna visade att målgruppen visste lite om sina rättigheter när programmet för landsbygdsutveckling PDR började samt att programmet hade förändrat deras livssituation. Många kvinnor berättade exempelvis hur de ofta blev misshandlade av sina män. Det var inte förrän de hade deltagit i olika workshops som PDR organiserade, som de insåg att det var fel att de hade utsatts för våld. Nu vet de hur den rättsliga vägen ser ut, de vet att de har rättigheter. I en intervju med Roberta Marmanillo, en kvinna som jobbar på CIED som är en av Svalorna Latinamerikas samarbetspartners, togs det upp ett exempel på våld mot kvinnor. Roberta berättade om en kvinna som hade varit delaktig i PDR under många år. Kvinnans dotter hade blivit våldtagen och både kvinnan och en annan kvinnlig släktning anmälde brottet. Mannen fick sitt straff och sitter nu i fängelset. Kvinnan hade sagt till Roberta:


- Ni hade pratat om det här i era workshops, ni har visat oss vägen till att anmäla.


Både Roberta och jag satt där, på CIEDs trädgård, med tårar i ögonen. Det var en känslig berättelse. Vi satt tysta en stund. Sedan var vi glada över att rättvisan skipades.
Många andra kvinnor som deltog i programmet har startat eget och fått ett bättre självförtroende. De sade att de tidigare var blyga och inte vågade diskutera på samma sätt som idag. De kräver sina rättigheter, de talar med lokalpolitiker när de inser att saker och ting behöver förbättras i deras kommuner samtidigt som de gör ett socialt arbete i deras kommuner. Detta genom att ha bildat grupper mot kvinnovåld där de tar emot utsatta kvinnor och visar hur de också kan kräva sina rättigheter.


Bilden: Estefania Salas Ramos arbetar mot misshandel av barn och kvinnor i Majeskommun


Arbetet som PDR har gjort har varit långt och inte alltid lätt enligt alla deltagarna men målgruppens berättelser visar hur viktigt det är att ha liknande program och insatser som de Svalorna Latinamerika jobbar med.

Angela Alcalá

Inga kommentarer: