Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

18 juni 2015

Aktiviteter om machismo och könsroller på Albor

Under veckan som gått har vi svalor i Bolivia fått trevligt besök från svalorna i Peru, Ida-Maja och Mathilda. Förutom mysiga filmkvällar, turistande och shopping så var det ett utmärkt tillfälle för kunskapsutbyten och vi lärde oss mycket av varandras arbeten.
En av aktiviteterna som Ida-Maja och Mathilda följde med på var en studiecirkel som samarbetsorganisationen Albor höll i. Denna eftermiddag var temat machismo och könsroller.  Fyra lappar hade satts upp i rummets alla hörn; ”jag håller verkligen med”,” jag håller med”, ”jag håller inte med” och ”jag håller verkligen inte med”. Därefter lästes påståenden upp och den lappen som stämde bäst överens med vad man hade för åsikt skulle man ställa sig vid. Det gällde också att motivera varför vi hade ställt oss vid just det hörnet som vi hade valt.

Ungdomarna i Albor

Ett av påståendena som fångade mitt intresse var ”Alla barn som föds är antingen kvinnor eller män”. Då det rådde väldigt delade meningar kändes det spännande att få höra alla ungdomarnas svar.  En tjej som ställt sig vid hörnet ”jag håller med” berättade att det bara är så att man föds till kvinna eller man. Gänget som ställt sig vid ”jag håller inte med” förklarade att man föds som man eller kvinna men att man sen kan känna sig som någon annan när man blivit lite äldre. De ungdomarna som ställde oss vid ”jag håller verkligen inte med” argumenterade för att könet bara är en social konstruktion. Att könet som omgivningen uppfattar kan skilja sig från det kön som personen anser sig tillhöra.  Dessutom kan vissa personer även födas som intersexuella. Detta betyder att man föds med en penis och vagina på samma gång. Det diskuterades ytterligare några minuter och ungdomarna var ivriga att få sina åsikter hörda.

Sonia Ampuero, Programpraktikant i Bolivia


Inga kommentarer: