Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

26 februari 2008

REBECKA: Arequipa från en nyanländ svensks ögon

Rebecka Hinn i Peru, inlägg 1
Jag anlände till Peru i förra veckan för att under sex månader rapportera om det som sker här i Arequiparegionen i södra Peru. Jag har hunnit känna lite på staden, träffa en av samarbetsorganisationerna som hastigast, skrivit de första vykorten och så har jag faktiskt hunnit laga mina första köttbullar bland alla peruanska rätter som jag har provat ute. Min favoriträtt ceviche har jag dock inte hunnit med ännu.

Det är med blandade känslor jag nu befinner mig i Arequipa, södra Peru. Jag är förväntansfull och nyfiken så att jag kan spricka, men har redan den första klumpen i magen som indikerar saknaden för dem jag lämnade hemma. Grått väder med regnet hängande i luften bemöter mig på flygplatsen där Johan från kontoret glatt står och vinkar, men jag får snabbt veta att Arequipa annars brukar vara solens stad.

Bilden ni ser visar min utsikt från lägenheten där jag och min rumskamrat Sandra bor. I mitten av bilden ser ni två skjul. Som tur är bor det ingen i just dem (vi har studerat detta noggrant från vårt fönster), men det hör inte till ovanligheterna att hemhjälp (ofta unga kvinnor från landsbygden) får bo i sådana skjul. Lönen de erhåller kan knappast heller kallas en lön. De lever helt enkelt som slavar åt folk som vet att de kan utnyttja deras omedvetenhet om sina rättigheter och brister i spanska språket (många talar quechua). Jag blir arg så att jag kokar!

Vem är då jag? Kort kan man väl beskriva mig som en positiv och energisk informations- och bakgrundssökande kvinna från Skåne, numera bosatt i den vackra gamla staden Landskrona. Jag heter Rebecka Hinn, är 27 år och gift med Rodolfo från Costa Rica i Centralamerika. Han är en av anledningarna till att jag har fått upp ett starkt intresse för just Latinamerika. Jag har även startat en multikulturell organisation i Landskrona med Rodolfo eftersom vi ville erbjuda ett forum där folk oavsett kulturell bakgrund eller ålder kan träffas och ha roligt tillsammans utifrån gemensamma intressen.


Rebecka Hinn

infoperu@svalorna.se

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Rebecka!

Kul att höra att du kommit fram! Blir så nostalgisk av att se bilderna från lägenheten. Hoppas ni trivs i lägenheten och i Arequipa!Hälsa Sandra så mycket!

Ser framemot vidare bloggande från er båda!

/Sara

Rebecka Hinn sa...

Hej Sara!

Kul att höra från dig! Jag förstår att du känner nostalgi när du hör om vad som händer här. Elisabeth hälsar förresten så mycket tillbaka till dig.

Ha det så fint och lycka till med kursen!
Rebecka

Anonym sa...

Hej vännen!

Kul att få följa med dig på ditt uppdrag..(= Hoppas att du tar hand om dig och att du omvandlar att känslor till något kreativt och givande. PUSS//Rolla

Anonym sa...

Hej Rebecka,
Så roligt att läsa att Du har kommit fram. Hoppas att Du har hunnit acklimatisera Dig lite. Tiden går ju otroligt fort, så även om ett halvår verkar vara lång tid, så kanske det kommer att kännas tvärtom när Du är mitt uppe i jobb och allt.
Igår var det årsmöte i RB, vilket var lyckat tycker jag. Vi fick genom mötesordföranden Tove Klette en hälsning från Lunds kommun att de uppskattar vårt arbete. Kul att höra!Linus höll sedan föredrag om sin tid i Hebron och visade bilder och en videosnutt.
Hoppas vi hör av Dig snart igen.
Det ska bli intressant att läsa Dina inlägg på bloggen framöver.

Kram från Hilla

Anonym sa...

Hej Rebecka!
Kul att höra från dig. Nu ska vi se om detta meddelande lyckas komma fram. jag är just hemkommen från 4 veckor i Indien,mest Kerala i sydväst men också Mombay. Vi har rest med lokalbuss och tåg och en del flyg, riktiga senoir backpackers. Vi besökte svalornas dukriga volontär uppe i Nilgrisbergen. Där stöderSvalorna en lokal NGO som i sin tur stöder minoritetsfolk som lever i bergen på stenåldersvis.Jag tyckte Indien var oerhört fascinerande mycket lättare att ta sig runt än jag trodde. Kommer du utanför staden någonting?
Vi saknar dig i IK. Nu har vi med Siljes hjälp så smått kommit igång med projektet att stötta invandrarflickorna i Lund. Projektet är döpt till "Tjej till Tjej". Vi ligger lite lågt med Coolt med Kåll än så länge, på inrådan av kuratorn på Polhem.
kul att fortsätta med bloggen. hilla har ju rapporterat från årsmötet som var ovanligt välbesökt.
Kramar Anna S.

Rebecka Hinn sa...

Hej på er Räddabarnare (och givetvis ni andra!)

Kul att få så många kommentarer från er alla och höra att allt flyter på bra där hemma! Tjej-till-tjej-projektet låter verkligen jättebra. Hur kommer det att skilja sig från Ellen? Hinner tyvärr inte att hålla mig så uppdaterad på vad som händer i RB, även fast jag skulle vilja.

Veckan som kommer blir hektisk med Internationella kvinnodagen den 8 mars och allt som ska förberedas inför dagen. Jag har bl.a. gjort två intervjuer med psykologer som arbetar med kvinnor som lever, eller har levt, med familjevåld och ska under veckan intervjua fyra kvinnor som har varit utsatta för våld. Ska bli intressant och kul att få göra deras röster hörda! Det var fler av kvinnorna än jag "behövde" som ville intervjuas, vilket verkligen var jätteroligt!

Anna - din resa till Indien verkar mycket spännande! Hoppas du tog många bilder så att du kan berätta på ett Café RB någon gång. ;) Indien är ett land jag gärna vill besöka eftersom det verkligen är ett kontrasternas land, med å ena sidan en stor och rik medelklass som lever väldigt välmående och "utvecklade" liv (många av t.ex. Silikon valleys hjärnor är ju just indier), och å andra sidan en hemsk fattigdom. Att människor lever "som på stenåldern" (i våra ögon) känner jag igen här också. Det är hårt att se när man kommer från ett liv med svenska mått, men samtidigt får man påminna sig själv om att de har/kan ha livskvalité. Det viktiga är bara att de har samma möjligheter och rättigheter som alla andra (vilket de tyvärr sällan har, och det är där problemet ligger).

Hilla - du har rätt, man acklomatiserar sig alltid snabbt (även fast jag ju helst hade haft Rodolfo med mig oavsett vad). Arequipa har visat flera fina sidor på sistonde, områden med gamla och riktigt tjusiga byggnader (som jag älskar) och små oaser dit man kan gå och komma bort från trafiken. När det är molnfritt har vi en helt suverän utsikt över två majestätiska vulkaner också.

Rolla - vad hittar du på för tiden?

Kram till er alla

Anonym sa...

Hej Rebecka,
Roligt att läsa senaste nytt från Peru på bloggen. Hoppas att Du har det bra och har hittat någon slags vardagsrutin, vilket jag lärde mig var viktigt under tiden i Libanon.
Spännande att få jobba så konkret på Internationella kvinnodagen som Du beskriver- ett bra tillfälle att verkligen få inblick i hur andra kvinnor har det. Blir det någon uppföljning senare?
Idag den 4 mars kom vintern till Lund! Det var så fantastiskt att titta ut genom fönstret i morse och se solen reflekteras i rimfrost och snökristaller på träd och grenar. Marken var knastrig och jag fick en riktig kick av att jogga runt ett varv i Botan.


Bengt och Kandi hälsar!
Kram från Hilla