Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

11 april 2008

LINNEA: Ny på jobbet och resa till Copacabana

Linnea Uppsäll i Bolivia, inlägg 1
Nu är jag på plats, som ny infopraktikant på Svalornas kontor i La Paz. Det verkar som att det kommer bli många omväxlande saker att göra vilket är kul.

Mina uppgifter är främst att informera, dels om Svalornas arbete på Svalorna LA:s hemsida och dels allmänt om vad som händer i landet på www.latinamerika.nu. Jag har redan bott i La Paz i nästan ett och ett halvt år så jag känner mig rätt hemma här bland branta backar, färgglada cholitaskjolar och äckliga dieselavgaser.

Den här veckan var jag och Cissi, den andra nya boliviapraktikanten, på en tvådagarsworkshop i Copacabana ordnad av en av Svalornas bolivianska samarbetsorganisationer. Copacabana är en mysig stad precis vid Titicacasjön, med gröna kullar, söta hus och glittrande vatten. Den är mest känd för att vara ett stopp på gringo trail, d.v.s. den väg många backpackers reser genom Sydamerika, samt bästa stan om du behöver välsigna din bil (det behöver de flesta bolivianer som köper en bil, se Martinas roliga inlägg.)

Workshopen var intressant, den handlade om det nya förslaget till konstitution som det snart ska vara omröstning om. Det var roligt att se speciellt att de kvinnor som var med på kursen inte var rädda att lägga fram sina frågor och synpunkter, ofta har kvinnor här en mer tillbakadragen roll. Samma organisation, Cesefade, har även kurser i kommunikation där de utbildar i att sända radio. Deltagarna sänder sina egna radioprogram på spanska och aymara i Radio Copacabana. Jag blev intervjuad i direktsändning av dem och fick berätta lite om Svalorna och vad jag tyckte om workshopen. Lite nervöst, men jag tror jag sa hyfsat bra saker.

I övrigt försöker jag hinna med att göra allt på en gång känns det som, lära känna de olika samarbetsorganisationerna, hålla koll på vad som händer i landet, söka information om alla intressanta ämnen som jag vill skriva om, och en massa annat. Jag ska stanna här till slutet av december och ser fram emot en spännande tid.

Hoppas alla som läser detta mår bra och är glada, vi hörs!

Linnea Uppsäll
infobolivia@svalorna.se

Inga kommentarer: