Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

18 april 2008

MARTINA: Med blandade känslor...

Martina Hibell i Bolivia, inlägg 7

... är det snart dags att åka hem till gamla Svea. Jag känner mig otroligt nöjd med mina åtta månader här i La Paz och även om det på många sätt hade varit lockande att stanna längre ska det bli skönt att komma hem. Mitt jobb här håller successivt på att avslutas även om Svalornas och organisationernas arbete såklart fortsätter som vanligt.

Vi har precis avslutat första delen av arbetet med utvecklingen av det nya programmet som vi vill starta nästa år riktat mot barn och ungdomar i El Alto, ett arbete som på många sätt varit krävande men samtidigt otroligt kul och lärorikt. Alla parter känns väldigt engagerade i arbetet och samarbetet med de två samarbetsorganisationerna, Yanapi och Chasqui, har flutit på smidigt och bra. Jag känner mig nöjd och hoppas på att Forum Syd så småningom inte har något emot att stödja oss i detta.

Det är mycket jag kommer att sakna härifrån. Förutom alla underbara människor jag lärt känna kommer jag främst att sakna bergen och den underbara natur som omger La Paz. Det är många utflykter jag ännu inte hunnit göra men efter mycket om och men tog jag mig till slut (tillsammans med min kollega Cissi) ner för ”världen farligaste väg”, en nästan 80 km lång cykeltur från 4700 möh till 1000 bestående av grusvägar men bergvägg på ena sidan och stup på den andra. Om någon ska åka till Bolivia är den här turen ett måste.

Min sista månad har även utanför jobbet varit högst innehållsrik med besök från landgruppen i Peru, vi har haft Wally-turnering (en boliviansk form av Volley-boll där man spelar med väggar och tak...) med andra internationella organisationer och jag har haft besök av min syster. Intensivt, kort sagt.

Nästa vecka kommer att bestå av ”avskedsarbete” där jag hoppas på mycket musik och framförallt dans. Egentligen är det väl aldrig kul med avsked men det gäller väl att se det fina i det också, att få tacka för en underbar tid som har varit och som man kommer att bära med sig lång tid framöver.

Hoppas att vi ses på ”Öppet hus” måndagen den 5.e maj!

Martina Hibell
martina.hibell@svalorna.se

Inga kommentarer: