Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

4 april 2008

SANDRA: Jag, machopoliser och samarbetsorganisation

Sandra Sotero i Peru, inlägg 2
Jag har aldrig tidigare varit med om att känna machismen som gåsgud i min kropp, inte heller har jag vart med om att så tydligt kunna känna igen alla härskartekniker på en och samma gång. Mindre har jag känt av det så nära mig, och faktiskt till och med utövat alla former av machism och härskartekniker.

Det är ganska spännande, när man märker av hur man blir behandlad som en ung tjej i vissa fall, ibland kan det vara en fördel. Jag var på Arequipas institution för kultur och turism för att få information om utvecklingen av det peruanska hantverket i Arequiparegionen. Jag fick den bästa möjliga servicen av den ansvarige. Jag märkte snabbt av att jag fick det för jag är ung och tjej, och tog självklart tillfället i akt för att få den informationen jag behövde utan större krångel. Jag märkte att min hypotes stämde när jag såg hur han behandlade en äldre kvinnan som kom, för att inte ens tala om de äldre mannen som fick vänta utanför. Det kan även innebära en stor nackdel att vara ung och tjej på Arequipas gator. Ett exempel är när polisen tar sig rättigheten att samtidigt som de ska hålla lugnet på gatan säga ganska ogenomtänkta fraser efter dig. Det krymper i kroppen med bara tanken att dessa män utnyttjar sin position. En dag ska jag fråga om det ingår i arbetsuppgiften, att alltid kommentera unga tjejer. Måste bara ta mig modet till det.

Det är otroligt roligt att få ta del av arbetet som sker i samarbetsländerna, och lära sig hur samarnetsorganisationerna arbetar. Jag måste säga att jag är grymt imponerad på arbetet som görs. På Coordinadora Rural håller de nu på att jobba med att försöka hitta en balans mellan turism och hållbar ekonomisk utveckling i de olika provinserna av Arequipa. Ett otroligt spännande projekt.

Sandra Sotero

1 kommentar:

Anonym sa...

Angående äckliga poliser, jag har aldrig upplevt det i Bolivia, men det är vanligt i Peru och allra mest i Ecuador, där poliserna brukar göra "tsss-tssss"-ljud efter tjejerna. Jag brukade skrika till dem "Deja de hacer eso, no soy un perro!!!"