Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

24 januari 2009

CAMILLA: Såklart mannen är värd mer än kvinnan

Camilla Jansson i Nicaragua, inlägg 5

Det är fel av en kvinna att ha sexuella relationer innan hon gifter sig! För en kille är det inte samma sak. Mannen är alltid mer värd än kvinnan. Vare sig han har relationer eller inte så är han den samma. För kvinnan är det annorlunda, hon förlorar allt det värde hon tidigare haft.

Så säger en 17-årig kille som bor i Nicaraguas norra delar. Jag har sett dokumentärfilmen ”De Niña a Madre” (Från Flicka till Mamma) av Florence Jaugey. Filmen följer tre gravida tjejer mellan 14 och 16 år.

Varje dag föds cirka 400 barn i Nicaragua, 100 av dem föds av tjejer under 19 år. På kvinnosjukhuset Bertha Calderón i Managua, är fyra av tio nyblivna mammor tonåringar under 15 år! Enligt sjukhuschefen, Olga María Chávez, är de flesta av dessa barn resultat av sexuella övergrepp.

Undersökning visar att många unga kvinnor, flickor, inte vill ha barn förrän senare i livet. Trots detta använder de inte preventivmedel. Det finns många felaktiga idéer om preventivmedel. Tillexempel att de ger cancer och gör att man blir steril. Jag tror att dessa felaktiga uppgifter, som skrämmer flickor och kvinnor, är ett sätt att behålla makten över dem.

Jag ville inte ha barn ännu, men min man ville. Så de gav mig en spruta mot en infektion i min livmoder. Sen var jag gravid. – Viviana, 16 år.

Som ni förstår var innehållet i denna spruta något helt annat än infektionshämmande. Flickans man, en 23-årig polis, säger så här: Jag ville ha barn så fort som möjligt. Jag är redan 23 år och jag har ingenting. Barn är en trygghetsförsäkring, när jag blir gammal så kommer de se till att jag har det bra. Jag vill ha fyra barn till!

Mannen säger att eftersom hans fru, Viviana, inte ville ha barn ännu så övertalade han sin svärmor att ge henne något, så att hon kunde bli gravid. Han säger – Kärleken är blind och skrattar.

Hallå? Vilken kärlek? Viviana får själv ta hand om barnet medan mannen går ut och dricker öl med sina kompisar. Hennes röst är som en svag viskning som försvinner någonstans på vägen mellan mun och öra. JAG VILL INTE!!!

Men hur ska det någonsin kunna bli bättre? Mycket kan skyllas på männen men ansvaret ligger hos hela befolkningen, i den patriarkala struktur som förs vidare av både männen och kvinnorna.

En mycket bra start vore förbättrad sexualundervisning i skolan. För att på så sätt ge flickorna makten över sina egna kroppar och upplysa dem om deras sexuella och reproduktiva rättigheter. Just nu är sexualundervisningen knappt existerande eller av endast biologisk karaktär. Tyvärr är resurserna i skolorna knappa och på grund av kyrkans starka makt fokuseras det ytterst lite på dessa frågor. Tragiskt nog läser jag på första sidan i dagens tidning: Lägre budget till hälsa och utbildning.

Detta är min sista blogg från Nicaragua. Håll utkik på Svalornas hemsida för information om när och var jag kommer att berätta mer om Nicaragua.

Camilla Jansson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra artikel Camilla... Det är ett jätteviktigt problem du tar upp. Ser fram emot att ses när du är tillbaka från Nica.

/Hanna

Anonym sa...

Jättebra och viktig blogg!

Sofi Önneby sa...

Jag ryser när jag läser din text eftersom den gör mig så arg och ledsen för Vivianas och alldeles för många andra tjejer och kvinnors skull. Arrrgh!

Bra skrivet!
/Sofi