Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

27 februari 2009

LISA: Machismo - en myt?

Lisa Ljunggren i Peru, inlägg 6
– Det här med machismo är egentligen bara en myt, slänger han ur sig och lutar sig självsäkert tillbaka på stolen. Det är kvinnorna som styr allt, utan kvinnorna faller hela systemet. Det finns inte många män som klarar sig själva, förstår du. Det är därför de - i ren frustration - slår och utnyttjar.

Uttalandet kommer från en man som jag intervjuade för en tid sedan i ett helt annat syfte, men som senare gled in på ämnet i fråga. Han hävdade att den arequipenska kvinnan historiskt sett styrt, och därmed helt format, den här staden.

– Varför tror du annars att alla traditionella arequipenska rätter innehåller mjölk? Modersmjölken, vet du. Modersmjölken. Roten till allt.

Med en dryg vecka kvar till den Internationella kvinnodagen går tankarna automatiskt, och om möjligt ännu mer, i riktning mot dessa frågor. Det är en dyster verklighet som möter oss. Jag läser på latinamerika.nu om ett skrämmande ökat antal kvinnomord på Dominikanska republiken, på svalorna.se om den ständiga kampen mellan katolska kyrkan och kvinnorättsorganisationer i Nicaragua och jag hör på radion om tolvåriga flickor som föder barn här i Arequipa.

Kvinnorna som styr, säger du? Jag är skeptisk.

För när trötta ögonpar sedan möter mig ute på gatan dras tanken automatiskt till missförhållanden och övergrepp. Kanske tolkar jag in för mycket i vad jag möter, men det är svårt att låta bli.

En av de första frågor som ofta ställs i kontakten med nya människor här, allt från taxichaufförer till vänners vänner, är om jag har kommit hit själv – det vill säga utan man och barn. När de sedan möts av ett jakande svar har de oftast väldigt svårt att förstå hur någon frivilligt kan välja bort familj. Men... Vem skyddar dig, flicka lilla? Inte kan väl du klara dig helt själv? Och vill inte du också ta hand om någon? Göra någon glad med mat på bordet?

En kvinna som jobbar på en av våra samarbetsorganisationer berättade för en tid sedan att kvinnorna som deltar vid Peruprogrammets aktiviteter ofta skriver sina makars namn på deltagarlistorna. Hur ändrar man någonting sådant djupt rotat? Hur får man dessa individer att inse att de är värda hela himlen och mer därtill i sig själva och att det är just i egenskap av sig själva som de är där; inte i egenskap av någons fru.

Det är fortfarande en lång väg att vandra men om vår insats här kan stärka om så bara en enda person, så vet jag att det är värt det.

Ett litet, litet steg i taget.

Lisa Ljunggren
infoperu@svalorna.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

...och lyssna på vilka som talar på talleres och seminarier. Problemanalyser och liknande är väldigt skilda på workshop där det både deltar män och kvinnor och där det bara deltar kvinnor.

På en av de talleres som låg till grund för de nuvarande programmet sa en man "i vårt samhälle har vi inget våld mot kvinnor, här bestämmer kvinnorna". Vilken kvinna vågade säga emot honom?!

Tack för ett bra inlägg som jag känner igen från min tid i Peru.

/Hanna i styrelsen

Lisa Ljunggren sa...

Tack Hanna!

Ja, det är tyvärr övervägande högröstade kostymer på många av de större tillställningarna.

Men även i de forum där majoriteten (eller nästan alla) är kvinnor har jag ofta upplevt ett problem i att de få pojkar/män som faktiskt tagit sig dit på eget bevåg nästan utesluts. Det gäller väl att hitta balansen helt enkelt. Och kalla mig naiv men jag tror att vi är på god väg.

Anonym sa...

Hej!

Fast fallet jag pratade om var inte kostymklädda män -utan en typisk campesino från en mindre by- på en liten taller för bara den byn. Det förekommer på alla nivåer och det gäller att vara medveten om att olika frågor kan komma upp beroende på köns-och/eller ålderssammansättning av en grupp (och en massa andra faktorer såklart). Ibland tror jag att det kan finnas fördelar i att ha grupper enbart för kvinnor eller enbart för ungdomar för att dessa grupper ska få komma till tals. Självklart beroende på situation och vad man vill uppnå

Det är ju minst lika sorgligt om män utesluts som om kvinnor gör det. Det finns ljuspunkter, var på ett semniarie för Federacion de Mujeres i Caylloma med 40 kvinnor och en man som varit aktiv medlem i kvinnofederationen i många år. Han verkade lika välkommen som alla andra och tog varken över eller var underordnad.

/Hanna