Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

5 mars 2009

SOFI: Äntligen karneval!

Sofi Önneby i Bolivia, inlägg 1
En vattenballong träffar mig i nacken och det iskalla vattnet dränker mitt hår, min rygg och de tidigare värmande kläderna. Jag är på karneval i den andinska staden Oruro och bestämmer mig där och då att anfall är bästa försvar.

40 dagar innan påsk är det karneval runt om i hela Bolivia. Den största och mest spektakulära går av stapel i Oruro och den vanligtvis sömniga staden lever upp under 10 dagar.

Uppifrån, nerifrån, ja, från alla håll kan någon sitta på lur för att spreja mig vit av skum eller bombardera mig med vattenballonger. Jag köper en, jag köper två, jag köper tre regnponchos och har på mig allihop samtidigt. Omöjligen kan jag uppskatta antalet flaskor skum jag själv förbrukar och hur många ballonger jag slänger på främlingar.

Förutom det hysteriskt roliga vattenkriget kan jag berätta om det färgsprakande karnevaltåg som går genom staden under nästan 48 timmar. Det är ett 70-tal dansgrupper som deltar och där emellan ett antal orkestrar. Grupperna sägs ha tränat inför denna dag i ett halvår.

Danserna som framförs är många (diablada, caporales, tinku, morenada, saya, med flera) och de har sina ursprung i olika regioner i Bolivia. Det är inte dansstegen som får mig att gapa av förtjusning, utan de fantastiska kostymer deltagarna bär. Djävular, isbjörnar och andra för mig odefinierbara figurer susar förbi. Unga tjejer dansar i kjolar precis långa nog att dölja rumpan, men majoriteten bär till synes tunga, otympliga och i solskenet varma dräkter.


Det är en folkfest för gamla som unga, för bolivianer, som för övriga latinamerikaner och “gringos” som jag själv. Tillsammans “vatten- och skumkrigar” vi, dansar och klappar i händerna och jag vet att till karnevalen i Oruro vill jag tillbaka.

Sofi Önneby

6 kommentarer:

Lisa Ljunggren sa...

Fantastiskt skrivet, det är nästan så jag blir sugen på lite vatten- och skumkrigande trots allts. Här var det mest de andra som karnevalade, även om de var väldigt måna om att solidariskt inviga alla i leken. :)

Sofi Önneby sa...

Tack Lisa! Ja, jag tror att tricket är att hänge sig helt åt vattenkriget. Det är lätt att bli irriterad annars när man lungt går gatan fram och plötsligt träffas av en vattenballong i huvudet.

Anonym sa...

Härligt med så varmt mottagande! :P
Jag hoppas få höra fler inlevelserika berättelser från dig i Bolivia!
/Erika, kanslipraktikant i Sthlm

Linnea Uppsäll sa...

Jag vill också tillbaka till karnevalen i Oruro!! :( Bra att du har det bra, kram!

Jörgen sa...

Jaaa. Karneval i Oruro. Det är så mycket bättre än Rios Karneval. Man är liksom en del av karnevalen och den närkontakten man har till dansarna saknas i Rios karneval.
Jag pluggade i 7 år i det vackra landet och jag fick fan aldrig nog av Oruros karneval.
JÖrgen

Anonym sa...

och jag kan lugnt säga att karnevalen i Santa Cruz inte gár att jämföra pá samma dag. Solklart 1-0 till Altiplanon!
kramar Olivia