Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

23 september 2010

JENNY: Airbag för kulturkrock

Jenny Ringarp i Peru, inlägg 11

Jag tänker inte skriva om valet i Sverige. Jag tänker skriva om något som inte är alls lika jobbigt, ett exempel på en liten del av livet i Peru som vi kan kalla kulturkrockar.

Igår gick jag hem till en kompis för att gratta hennes pappa på födelsedagen. När jag kommer innanför dörren möts jag inte av ett hej, inte ett välkommen, utan av en lång harang om varför jag inte hälsat på på så länge (en dryg vecka). Jag har varit här i nästan ett år men har svårt att vänja mig vid det här anklagande sättet att visa uppskattning.

På fester här är det inte ovanligt att värden/födelsedagsbarnet låser ytterdörren med nyckel, så att ingen gäst kan smita iväg. Det är annars det enda sättet att gå hem, om man till exempel måste upp tidigt dagen efter, att smyga iväg utan att säga hejdå. För om du tar avsked får du en klagosång tillägnad dig, vars refräng lyder: Stanna lite till!, på Arequipas sjungande dialekt. (¿Por queeeé te vaaaas? ¡Queeeedateeeee!) Så många tycker då att det är bättre att inte gå på kalaset alls, om man bara kan stanna en stund.

En vän ringde på min födelsedag och lät hes och trött.
-Men om du är sliten kan vi träffas och fira en annan dag, släpa dig inte hit om du inte mår bra, sa mitt svenska förstående jag.
-Men så kan du ju inte säga, sa en annan vän efter att ha hört samtalet, hon kommer ju tro att du inte vill att hon ska komma!

Aj, krock.

Den krassliga kompisen kom iallafall, med en rosa nallebjörn och törstig på improviserade pisco-drinkar. Och jag krockar vidare. Airbagen är en massa frågor och kanske lite flexibilitet. Säkerhetsbälte använder vi oftast inte, här i Peru.

Jenny Ringarp

6 kommentarer:

Arijana sa...

Hahaha, vi skulle börja med det i Sviiden, låsa ytterdörren och gömma nyckeln när någon kommer och hälsar på.

Jenny Ringarp sa...

hehe, vilket revolutionerande förslag! ses ganska snart!

Ralph Wilson sa...

Det är okej at vara lite annorlunda: Använd säkerhetsbältet!

Jenny Ringarp sa...

okej pappa, jag ska använda det när det finns!

maja sa...

:)

Jag fick aha-upplevelser när jag läste ditt inlägg. Men kanske har jag bara glömt, eller kanske vande jag mig så mkt att jag glömde reflektera över att kultur kunde ha med krockarna att göra. Alltid kul att läsa vad du skriver!

(klart du ska använda säkerhetsbälte när det finns!!! alltid! (när det finns))
/maja

Anonym sa...

Jag brukade säga att jag måste gå på toa...
En gång slängde en tant nyckeln ut i trädgården till och med, så filk fick klättra ut genom fönstren.
Svårt när man är väluppfostrad och vill gå runt och tacka för kvällen!!! Men till och med Lucho har lärt sig det nu i Sverige :-)
Nina Larrea