Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

29 april 2011

SARAH: Sommarlov?

Nu är det äntligen vår och hela Sverige börjar vakna från sin vinterdvala, kasta kläderna och bege sig ut på gator och torg!
Visst känns allt lite lättare när man vet att när arbetsdagen eller skoldagen är slut, så väntar inte ett kompakt mörker utanför dörren..?
För Valborg och 1 maj är på ingång, då är det folkfest! Själv så måste jag tyvärr jobba hela helgen för att dryga ut CSN-bidraget som jag med nöd och näppe klarat mig på under våren. Men ni som kan, passa på! Även om ni rullar runt i buskarna lite berusade på lördagskvällen så ska ni nog orka med att gå i ett härligt majtåg. För det är bara en gång per år, tänk på det.




Och snart så är det sommarlov, för vissa. För alla de som har turen att vara barn och bo i ett land där alla har rätt till skolgång.
Min mamma tror dock att jag, Sarah 27 år gammal, fortfarande får sommarlov, höstlov, jullov, sportlov och påsklov. Men nej, sån tur har jag inte, även om jag fortfarande studerar. Men alla barn, klart de ska få vara lediga. Och som Pippi konstaterade, om man inte går i skolan, då får man ju inget lov heller. Så nästa vecka är det Global Action Week, en internationell kampanjvecka för utbildning för alla. Då tycker jag vi slår ett slag för de som inte kan eller får gå i skolan, men också de som får en undervisning som kan anses bristfällig. Vi måste visa att vi tror, nej vi vet, att utbildning är bland det viktigaste som finns! Kanske kan ni demonstrera för det på söndag?

Inga kommentarer: