Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

6 mars 2013

MARIA: Värt att fira med en marängsviss

Maria Hyllengren i Peru, inlägg 1

Glass, banan, maränger, kolasås och en massa krossad daim på det. Det här var länge mitt recept for ett lyckat firande av åttonde mars – som är min systers födelsedag. När jag tryckt i mig hennes fantastiska marängsviss har jag möjligtvis tänkt mer på hur gott det är att blanda banan och choklad än på internationella kvinnodagen.

På sätt och vis ville jag inte heller uppmärksamma den här enda dagen som tillägnats kvinnorna när jag var yngre. En dag av 365, skulle det vara tillräckligt? Jag kommer ihåg att tjejerna fick gå före killarna till matsalen på min mellanstadieskola den åttonde mars, men jag tror inte att vi pratade om jämställdhet eller hur situationen såg ut för världens kvinnor. Killarna tittade surt efter oss när vi nöjt svassade iväg över skolgården för att ställa oss först i matkön. Det var som att vi tjejer skulle hämnas på dem för att de tog mer plats i klassrummet resten av året, och att de drog mig i håret när jag inte vågade hångla bakom ”stora kullen”. Eller ännu värre, det var som att den här enda dagen av företräde skulle rättfärdiga att vi alla andra dagar skulle vara de som gick sist.

Firande av internationella kvinnodagen i Peru från tidigare år.

Jag tycker att den internationella kvinnodagen blir meningsfull först när vi använder den för att uppmärksamma de problem som finns med bristande jämställdhet, vad de beror på och vilket arbete som utförs för att göra någonting åt dem. Jag har med åren insett att det finns en mängd olika aktörer och organisationer som jobbar med jämställdhetsfrågor varje dag, och att åttonde mars är ett perfekt tillfälle för dem att lyfta sina frågor och berätta om sitt arbete. Kanske lyssnar vi lite extra idag, när det världen över anordnas föreläsningar, manifestationer, debatter, utställningar och workshops. En ganska häftig tanke.

Det här året innebär åttonde mars för mig att jag får vara en del av Svalorna Latinamerikas arbete för kvinnors ekonomiska, sociala och politiska rättigheter. Jag kommer tillbringa dagen med att hålla koll på de aktiviteter som pågår både i Stockholm och i Peru. Numera ser jag åttonde mars som en dag då människor kan samlas kring ett gemensamt mål och uppmärksamma och diskutera en viktig fråga.
Värt att fira med en marängsviss tycker jag.

Maria Hyllengren
infoperu@svalorna.se




3 kommentarer:

Julia sa...

Kul att äntligen få lite nyheter från dig Maria! Så sant att dagen handlar om jämlikhet och inte endast är en dag då kvinnor ska stå först i kön.

Zarah Östman Pittaluga sa...

härligt att få kastas till hur man tänkte som barn, vad 8 mars betyde för en då jämfört till nu...
man känner din glädje i texten... underbart!!

Hanna Zander sa...

Fint skrivet! Håller med om att man inser dagens "möjligheter" mer nu när man är jobbar närmare en organisation som jobbar med jämställdhet.