Flexibilitet och anpassning är ledord i arbetet här i Nicaragua. Det gäller att följa med på allt som kommer upp för annars missar du garanterat någonting lärorikt – kanske ditt livs viktigaste lektion.
Arlet Guturria vill att eleverna ska gå ut skolan med en framtidsplan. Foto: Julia Andén |
Första delen i att göra upp sitt livsprojekt var att utveckla en ”FODA”. Det står för fortaleza, oportunidades, debilidad och amenazo, och handlar om att identifiera styrkor, möjligheter, svagheter och begränsningar hos sig själv när det gäller att uppnå målsättningar i livet. Nästa steg var den riktiga livsplanen där eleverna skulle tänka på vad de vill göra med sina liv, en fråga som jag vet att jag själv inte kunde besvara när jag var 18 år. Arlet förklarade att de inte måste vara specifika när det gäller utbildning, men behöver uppskatta hur lång tid de är beredda att lägga på den.
– Vissa utbildningar är ju sex år och andra tre. Fundera på några förslag eller inom vilket ämne och ta en uppskattad siffra.
Sista steget, som blev läxa till nästa vecka, var att göra upp en lista på för- och nackdelar med valet av livsprojekt. Finns det jobbmöjligheter? Måste jag flytta från min hemstad? Vilken lön kan arbetet ge?
Onekligen fick lektionen även mig själv att fundera, och jag blev extremt nyfiken på att följa de här ungdomarna och se vad de tar sig för och vart livet för dem. Kommer de att följa sin livsplan? Med tanke på de höga siffrorna gällande både arbetslöshet och tonårsgraviditeter bland unga i Nicaragua är det nog inte en dålig idé att analysera sina drömmar och möjligheter innan man ger sig ut på livets äventyr.
Julia Andén
2 kommentarer:
Kul och inspirerande, man kan nog behöva kika på sin livsplan många gånger i livet... /Jenny (i styrelsen)
Superbra text Julia! Jag känner igen mig i dina tankar..
Skicka en kommentar