Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

25 februari 2015

Karnevaltider och introduktion till Svalornas programverksamhet

Två veckor har nu gått sen jag landade i Bolivia, som var mitt i det högtidliga karnevalfirandet. Det är jag väldigt glad för, just för att jag har fått uppleva så många kulturella och bolivianska traditioner.


En av dem är Alasitas - En enorm marknad med flera hundra stånd där det säljs miniatyrer av olika slag, köper man t.ex. en leksaksbil, välsignas denna och förhoppningsvis slår ens önskan in om att få en riktig personbil, en annan tradition är La Challa - som handlar om att välsigna ens hem eller arbetsplats med serpentiner, ballonger, blomblad, färgglada torkade majskorn och vin för att hedra moder jord och slutligen Corso de Corso i Cochabamba - där det firas med en stor karneval för att festligheterna tar slut. Ingen går säker under denna tvåveckorshögtid, för rätt vad det är kan det dyka upp ett barn eller en ung person och kasta vatten och skumm på en mitt i gatan utan minsta föraning, vilket jag råkade ut för minst tio gånger och gav mig lite extra spänning i vardagen.


Arbetet på Svalornas kontor i La Paz började ganska lugnt. Jag fick läsa igenom flera dokument om vad verksamheten och utvecklingsprogrammet ”Suma Thakhi II” går ut på. Målet med Suma Thakhi II är att ungdomar och unga vuxna ska stärka sina kunskaper och utveckla åtgärder för de sexuella rättigheterna och mot de könsrelaterade våldet som råder i städerna La Paz och i El Alto. Både målen och delmålen i programmet skulle sitta som inpräntade i hjärnan just för att det är så viktigt att se och märka de uppnådda resultaten. Vi praktikanter fick en introduktion med ett litet förhör som Gerardo, handledaren, förberett vilket gjorde att allt kändes mycket mer självklart. Senare den dagen fick vi besöka en av sammarbetsorganisationerna; Red Ada, som pratade med oss om sin verksamhet. Det är en feministisk organisation som med hjälp av olika aktiviteter hjälper ungdomar att engagera sig i och tala om sexuella rättigheter, maskuliniteter och HBTQ frågor. En av aktiviteterna är ett radioprogram som sänts tre gånger i veckan och där ungdomarna själva talar om dessa ämnen. Det var härligt att se kvinnornas energi och engagemang och förhoppningsvis får vi snart träffa ungdomarna som är med på dessa aktiviteter.


Sammanfattningsvis så har dessa två veckor känts som månader. Jag har upplevt enormt mycket festligheter samt att jag fått en bred inblick i hur man arbetar på Svalornas landskontor i Bolivia. Jag har redan besökt en annan stad, Cochabamba, som jag tyckte väldigt mycket om och har bekantat mig med många spännande människor. Mina förväntningar är att jag fortsätter att lära mig en massa nytt om arbetet för mänskliga rättigheter och att jag fortsätter gro in lite mer i mina bolivianska rötter.


Sonia Ampuero, programpraktikant i Bolivia

Inga kommentarer: