Inför kvinnodagen den åttonde mars har jag fått i uppdrag att skriva ett
fördjupande reportage om kvinnor och kvinnorörelser i Bolivia för
latinamerika.nu. För att få en någorlunda aktuell bild av läget i landet har
jag försökt gå igenom den senaste tidens nyheter där kvinnofrågor på ett eller
annat sätt berörs. Jag läser om hur
kapitalismen förbiser det obetalda arbete kvinnor utför. Det debatteras vilt om
abortfrågan. En text om plastikkirurgi och dess baksidor är flitigt
efterforskad. Men intressant nog har också varenda artikel som jag hittills
klickat in på råkat vara skriven av författare som heter Cesar, Carlos, Viktor,
Raul eller Waldo. Det kan vara en beklagansvärd slump. Eller så domineras
utrymmet för kvinnoröster i några av Bolivias mest besökta webtidningar av
manliga skribenter.
Det är inte det att jag tycker att vem som helst som står upp för
kvinnofrågor inte för en viktig dialog framåt. Att kvinnofrågor uppmärksammas,
oavsett hur eller vem som tar upp dem, kan väl inte vara sämre än att de skjuts
åt sidan, glöms bort eller inte tas på allvar?
Eller?
Att låta män dominera utrymmet för kvinnofrågor ändrar inte nödvändigtvis
grunderna för kvinnlig representation i samhället. Det säger sig självt att det
inte utmanar patriarkala ideologiska antaganden särskilt mycket, eller
modifierar sexistisk praxis i kvinnors vardag. Jag menar, vad hindrar kvinnor
från att disponera det utrymmet själva? Om nu en kamp för kvinnofrågor i
samhället är intressant nog?
I Bolivia, som dom flesta ställen i världen, består ungefär hälften av
befolkningen av kvinnoröster. I en av de organisationer som Svalorna för
samarbete med, och där jag har mitt kontor två-tre dagar i veckan, har några av
dessa röster vuxit sig allt starkare. Organisationen heter RED ADA och kom till
1994 som ett initiativ av professionella kvinnor inom social kommunikation,
journalistik och information. I radioprogram, tidningar och andra
informationskampanjer tas frågeställningar som berör kvinnor upp.
Organisationen syftar dessutom till att utveckla och stärka pedagogiska
processer ur mänskliga rättigheter genom att hänvisa till ekonomiska, sociala,
interkulturella, politiska och generationella perspektiv i sin kommunikation.
Arbetet utförs på detta sätt som ett politiskt instrument för att påverka
definitionen av ett rättvist och jämlikt samhälle mellan kvinnor och män, och
tar samtidigt hänsyn till social och kulturell mångfald. Iden med det är att
bidra till ett samhälle byggt på deltagande, interkulturalitet och demokrati.
Än idag består RED ADAs anställda uteslutande av kvinnor. Att de som jobbar
där kan representera alla kvinnor i Bolivia, av det blotta faktum att dom
själva är just kvinnor från Bolivia, är lika orimligt som att män skulle göra
det. Alla kvinnor har sin egen röst, sina egna åsikter, sina egna upplevelser
och sin egen bakgrund. Men skapandet av en inkluderande och effektiv miljö för
kvinnor att förmedla sina tankar i ett samhälle där kvinnor som grupp generellt
är underordnad, kan dock hjälpa att förtydliga strategier som krävs för att
stärka denna grupp. På det sättet kan inte bara utrymmet för kvinnofrågor i
media faktiskt vara representerade av kvinnor, men också utgöra ett exempel på
en samhällsutveckling där kvinnor får mer plats i samhället som i stort.
Sara Byrskog, Infopraktikant, Bolivia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar