Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

6 december 2007

JULIO: Barnens foton är fantastiska

JULIO BARCELLOS I NICARAGUA, inlägg 4

Jag fortsätter med mitt dokumentationsarbete. Under sista tiden har jag arbetat mest med barn från La casita del mercado en organisation som arbetar med arbetande barn och deras familjer i Somoto, nära gränsen till Honduras. Jag har haft foto-workshops med barn mellan 11 och 15 år för att de ska lära sig grunderna i fotografi; teknik och komposition. De fick låna enkla fotokameror, alltså den gamla typens kameror - inte digitalkameror, och fotografera sin egen och andras vardag.

Jag tycker att fotografi är ett otroligt bra redskap för att uttrycka sig själv och visa sin verklighet. Jag blev förvånad av resultaten. Det var första gången i sina liv som barnen höll i en kamera, men bilderna blev fantastiska, både kvaliteten och innehållet. Som avslutning av den första kursomgången gjorde vi en utställning tillsammans med barnen på Feria de la democracia som är en festival med temat demokrati, delaktighet och fattigdom. Festivalen är ett forum för diskussioner kring demokrati, innebörden av begreppet och hur det ser ut i verkligheten. Det är även en möjlighet för olika organisationer som jobbar med sociala frågor att visa upp sitt arbete. Arrangörerna i år var Red de jovenes som är en paraply organisation för olika ungdomsorganisationer och en svalornas samarbetsorganisationer här i Nicaragua.

Vi ställde ut 20 bilder tillsammans med texter om barns rättigheter, piñatas och armband som de själva gör. Vi fick en jättebra respons av besökare på festivalen som kom in i vårt tält och kollade på barnens arbete, de blev minst lika imponerade som jag.
Det var en upplevelse för barnen att komma ifrån sin vardag, se en annan stad, kunna visa sitt arbete och bli uppmärksammade, få beröm för det och känna att de har betydelse och och är en del av ett sammanhang.

En del av barnen som har varit med i fotoprojektet och ställde ut sina bilder får inte ens chansen att gå i skolan. Bilderna fick mig verkligen att tänka efter, barns utveckling handlar inte bara om dem själva utan om det stöd, möjligheter och chanser de får i livet.

Hälsningar, Julio


NEDAN NÅGRA AV BARNENS FOTON:







3 kommentarer:

Anonym sa...

las fotos son salvajes!

SnoboJohan sa...

Ja jäklar vilken känsla dom förmedlar!

cib sa...

Las fotos son fantasticas
muy buen jobb