Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

2 maj 2008

LINNEA: Konfliktfylld folkomröstning

Linnea Uppsäll i Bolivia, inlägg 2
Nu har jag varit svala i en månad, det känns fint. Har spenderat en hel del tid på kontoret men även varit på några konferenser samt gjort intervjuer för artiklar jag skrivit. Däremot är det inte så fint att det för tillfället är rätt så oroligt i Bolivia.

På söndag den 4 maj ska det rikaste departementet, Santa Cruz, hålla en olaglig folkomröstning om ett förslag till självständighetsförfattning. En väldigt kortfattad sammanfattning av läget är att den rika vita överklassen har hafsat fram en autonomiförfattning på ickedemokratisk väg som folk kommer rösta för utan att ha satt sig in i bara för att gå emot regeringen och ursprungsfolken. Så läget är spänt. Det finna extrema grupper på båda sidor som skulle kunna ta till våld, nu eller när som helst egentligen.

Vi har haft extra säkerhetsgenomgång på kontoret och ska hålla oss i La Paz nu i helgen. Själv kommer jag inte att rapportera så mycket från händelserna eftersom la.nu har två andra skribenter på plats som gör det väldigt bra.

Det har blivit en hel del hejdåfester på sistone, praktikanterna Martina och Saul är på väg tillbaka till Sverige och flera kompisar från andra länder har också gett sig av till nordligare breddgrader. Rätt bra tid att åka egentligen, här blir det bara kallare och mörkare medan det väl i Sverige är vacker vår såvitt jag förstår?! (Jag är inte avundssjuk alls.) Cissi och jag har i alla fall en pressad vitsippa på väggen på kontoret och har till och med ordnat en Valborgsfest.

En annan skojig sak är att jag om knappt tre veckor ska dansa runt på La Paz gator! Den 17 maj är det Gran Poder i staden, en stor danskarneval som pågår hela dagen och vi är några ”gringos” som ska dansa. Tjejerna ska vara utklädda till en sorts 1800-tals cholitas, med flätat löshår, hög hatt och fem lager kjol och killarna ska ha glittrande dräkter som heter superachachi och väger 8 kg. Ni får nog veta hur det gått i nästa blogginlägg.

Ha det fint!

Linnea Uppsäll

1 kommentar:

mek crew sa...

Läste just om oroligheterna kring folkomröstningen.. då tänkte jag på dig linnea. sen när jag loggade in på msn så var du uppe. Så nu tänkte jag att jag lämnar kommenterandet här för msn istället.

Take care!
Emma