Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

19 september 2008

CECILIA: På en liten ö i Titicacasjön.

Cecilia Holm i Bolivia, inlägg 6

Som vanligt har det varit händelserika veckor här i Bolivia sedan sist jag bloggade. En av de mest annorlunda upplevelserna var en av mina workshops i Titicachi utanför Copacabana vid Titicacasjön.



En grupp i byn Titicachi har byggt en flytande ö av vass dit de har tänkt att locka turister och sälja hantverk. Konceptet är inte nytt, i Puno i Peru finns kända sådana öar dit många turister åker för att just köpa och se tillverkningen av hantverk. Mitt uppdrag i Titicachi var att hålla en workshop i marknadsföring. Jag, Martha från Cesefade, kollegan Linnéa, Linneas kompis Anna, några från byn och en man från Radio Copacabana som skulle dokumentera det hela, åkte pickup och sedan roddbåt ut till vassön. När vi gått runt och tittat på den lilla ön och dess utsiktsplats och konstruktörerna berättat om arbetet och idén med ön, frågade jag när vi skulle åka vidare till lokalen där workshopen skulle hållas. Gissa vad svaret blev?
– Men vi ska ju vara här på ön!


Mycket riktigt, alla tolv som varit med och byggt ön plus deras fruar kom roendes i sina båtar. En stege åkte fram och på den spikades det plankor och vips så hade jag en ställning till mina stora blädderblockspapper. Vassbalar1 fick utgöra bänkar och så började vi. Det gick åt en del tejp och fyra händer för att fästa papperna på stegplanksställningen eftersom det blåste lite lätt hela tiden. Under tiden jag och Martha sysselsatte oss med pappersbyte, översattes föreläsningen på aymara eftersom alla i byn har det som första språk. Det är första och antagligen enda gången som jag står en hel dag på en flytande vassö i Titicacasjön och snackar marknadsplaner.

Workshop i full gång.

Cecilia Holm

cecilia.holm@svalorna.se

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!
Är det lätt att hitta byn om man går från Copacabana till Yampupata?
MVH
Klas