Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

3 september 2008

LISA: Ny verklighet

Lisa Ljunggren i Peru, inlägg 1
Klockan har precis passerat 05:45 när solens första strålar träffar de snöklädda topparna som reser sig utanför vardagsrummet. Den rosa lilla flickcykeln på andra sidan innergården gömmer sig fortfarande i dunklet under plåttaket och marsvinen i inhägnaden nedanför köksfönstret, som varje kväll täcks över med en plåtskiva, är fortfarande undangömda.


För varje sekund som passerar lyckas dock dagen ytterligare övermanna natten och sakta, sakta börjar vardagen vakna till liv ute på Arequipas gator.

En vanlig måndag i södra Peru. En början på något helt nytt för mig.


Jag hör till den skara människor som alltid lyckas lämna platser jag besöker delvis outforskade, som för att försäkra mig om att det alltid ska kvarstå anledningar att återvända. Oftast rör det sig om obetydelsefulla saker, som att låta bli att ta upp kameran och andra gånger kan muséer och andra sevärdheter lämnas åt sitt öde. När jag lämnade Arequipa våren 2005 med en handfull bilder i bagaget var ingenting annorlunda eftersom jag någonstans inom mig visste, eller i alla fall önskade, att jag en dag skulle återvända. När jag nu fått chansen att under ett års tid bo och arbeta i denna underbara del av världen kan jag knappt tro fullt ut på att det är sant.

Sydamerika är påfrestande för oss som vill rädda hela världen och Arequipa är inget undantag. Det är svårt att kryssa mellan utsträckta händer och bedjande ögon, men den här gången är det ändå lite mer uthärdligt. Svalorna LA:s arbete i regionen, som syftar till att öka möjligheterna till försörjning på landsbygden och stärka den lokala demokratin, känns rätt ända in i hjärteroten. Det är så otroligt viktigt att detta arbete får fortlöpa, så glöm inte att ni också kan hjälpa till!

Klockan är 06:10 när solens första strålar når mina kisande ögon. Dagen är i full gång på gatorna utanför, grannarnas tuppar sjunger för fullt och om mindre än en timme ringer min väckarklocka.

En vanlig måndag i södra Peru. En början på något helt nytt för mig.

Lisa Ljunggren
infoperu@svalorna.se

5 kommentarer:

Rebecka Hinn sa...

Härlig artikel! Känner allt av nostalgin när jag ser lägenheten framför mig. Så långt borta, men ändå så nära...

Ha nu en underbar tid i Arequipa!

Rebecka

Anonym sa...

Underbart att ha dig bland oss i Svalorna Lisa!

Anonym sa...

halllooo, fantastiskt!! Hade ingen aning om att du skulle ut & jobba/resa! Vad är det exakt du ska syssla med? ååhh, nu blev jag helt varm innuti...!!!

massa massa kramar

Anonym sa...

haha, hoppsan glömde visst fylla i mitt namn - vaddå "Anonym sa...". Det var Karin Uvelius som sa det förra inlägget. Bara så att du vet!!:)

Anonym sa...

Hej Lisa!
Konstigt, men vi har mer koll på dig när du ger dig ut på äventyr än när du är hemma i Svedala! Vad spännande det ska bli att följa dig- Lycka till och var rädd om dig!
Själva har vi haft en härlig helg med mor & far i Prag. Nu väntar svamparna på oss på Hemsön i helgen. Jättekramar till dig! Ann-Kristin& Per Einar