Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

25 september 2008

CAMILLA: Förväntansfull programpraktikant i Nicaragua

Camilla Jansson i Nicaragua, inlägg 1

Jag vaknar exakt 06.00 av att Estelís allmänna väckarklocka ljuder. Som tur är gäller den inte mig. Mina grannar tar dock klockan på största allvar och några minuter efter sex så känns det som att hela grannfamiljen har flyttat in i mitt rum. Efter ett tag går jag ut i köket för att göra i ordning lite frukost. Där är Magda och Yolanda, tjejerna vi bor med, redan i full gång med morgonens bestyr. Buenos Días, Camilla! Jag sätter mig i vardagsrummet och flipprar mellan 99 olika kanaler, det blir Disney’s ”Tarzan” till slut. Efter att ha njutit av ”yogur natural” och min hemmagjorda lemonad traskar jag iväg till kontoret.


När det regnar blir gatan utanför huset väldigt lerig.

Solen gassar redan och trafiken på den Panamerikanska motorvägen drar upp dammet från vägrenen. Sju minuter efter att jag lämnat huset är jag framme. Och varm!


Arbetsdagen börjar med ett möte för att planera det sista inför workshopen med Svalornas samarbetsorganisationer på torsdag och fredag denna vecka. Klockan 12.00 ringer ”väckarklockan” igen och jag och Johanna inser glatt att det är dags för lunch. Vi går till ”Las Doñas”, ett ställe som drivs av några Nica-kvinnor i olika åldrar som serverar god och billig mat med mycket vego-alternativ. Mätta och belåtna tar vi en sväng på stan, som faktiskt är mycket större än jag väntat mig, innan vi går tillbaka till kontoret.

Camilla Jansson

6 kommentarer:

Anonym sa...

...

Anonym sa...

trevlig blogg. men vad är det för väckarklocka? Man blir också nyfiken på hur du bor.
En petitess: det finns fyra dubbelstavningar som nog borde vara enkelstavningar.

Linnea Uppsäll sa...

hejhej!

Vadå för dubbelstavningar? Den enda som word hittar är workshoppen, men det är ju knappt ens ett svenskt ord ändå. Tycker ditt inlägg var roligt, särskilt om att det känns som att grannfamiljen flyttar in i sovrummet! Måste vara lite jobbigt..

Anonym sa...

Hej igen!
De dubbelstavningar som jag tänkte på var väggrenen, workshoppen, sammarbesorganisationer och veggo-alternativ. Under tiden har dock alla försvunnit.
Men det viktiga var inte det utan att bloggen var trevligt skriven och gjorde mig nyfiken på fortsättningen som jag ser fram emot.

Lisa Ljunggren sa...

Vi har också väckarklockor, fast i form av hundar :)

Jättekul att höra hur du har det, ser fram emot mer!

Anonym sa...

Känner igen det där med väckarklockan, den fanns i Leon också. Blev aldrig riktigt vän med den...

Va bra du skriver!

Kram från Ecuador