Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

18 mars 2009

ROXANA: Må kampen fortsätta

Roxana Ortiz för Svalorna LA i Nicaragua, inlägg 15

Efter samtal med liberala feminister, lesbiska feminister, autonoma feminister och även med de så kallade ”institutionella feminister”, finner jag att den gemensamma nämnaren och utgångspunkten för diskussionerna är följande: vi lever i ett globaliserat patriarkat som förtrycker kvinnor. Punkt. Det här är min sista blogg och passande nog skriver jag den från den elfte latinamerikanska feministkongressen i Mexico.

– Hejsan mitt namn är Roxana Ortiz och jag är journalist. Jag har bara en liten fråga angående artikeln som du publicerade i El Nuevo Diario [en av landets viktigaste tidningar, min ref]. Artikeln handlar om en kvinna som blir misshandlad av sin man och du skriver att kvinnan är masochist. Frågade du henne om hon kände sexuell upphetsning när hennes man till exempel slängde en brinnande blus i ansiktet på henne? Eller när hon jagades av mannen med macheten i högsta hugg?

– Nej, men så står det i polisanmälan om misshandel, säger Ernesto García, journalist på El Nuevo Diario.

– Jaha, så det står i anmälan att kvinnan är masochist. Har jag uppfattat dig rätt?

– Nämen alltså det går ju att utläsa från själva anmälan att hon faktiskt är masochist. Jag ställer en motfråga till dig. Tror du på fullaste allvar att en kvinna som har fått staten att spendera en hel del resurser på en rättsprocess och sedan bara drar tillbaka sin anmälan, inte skulle vara masochist? frågar Ernesto Garcia.

Stycket ovan beskriver samtalet jag hade med journalisten efter att jag hade läst nyheten i tidningen. Samtalet gick ut på att konfrontera hans anklagelse mot kvinnans rätt att anmäla förövaren och användningen av begreppet masochism i detta sammanhang.

Artikel går ut på att anklaga kvinnan för att använda statens resurser på ett oansvarigt sätt eftersom hon väljer att avbryta rättsprocessen. Jag frågade journalisten om han trodde att det fanns andra anledningar till varför hon drar tillbaka anmälan, och om han hade ställt frågan till försvararen eller till själva kvinnan? Och det hade han inte. Antagligen tyckte han att den typ av information var irrelevant. Det faktum att flera kvinnor drar tillbaka anmälan tyder ju på att något inte står rätt till!

Det är helt omöjligt att inte analysera artikel utifrån ett genusperspektiv. Varför kollar inte journalisten upp kostnaden för samhället av att ha män som misshandlar kvinnor, av våldtäkter, av sexuellt utnyttjande MED MERA!

Journalistens artikel är ett klart och tydligt exempel på hur patriarkatet uttrycker sig. Ett exempel på hur patriarkatet koloniserar våra hjärnor, våra tankestrukturer, våra relationer till jobb, partner, livet och samhället. Artikeln är ett exempel på hur vi kvinnor fortsätter att vara underordnade männen och att detta förhållande måste ändras idag, inte imorgon.

Må kampen mot patriarkatet fortsätta och jag tror att vi någon dag, närmare än vad vi tror, kommer både män och kvinnor leva i frihet. Jag har hoppet om att det går! Det måste gå!

Tack för mig!
roxana.ortiz@svalorna.se

Läs artikeln i El Nuevo Diario: http://www.elnuevodiario.com.ni/sucesos/42381

Masochism: benägenhet att utsätta sig för skymfande behandling, att vara martyr, särskilt ett tvångsmässigt behov att bli förnedrad, att underkasta sig eller att låta sig utsättas för fysisk och psykisk smärta, ofta i ett ritualiserat sexuellt scenario, för att nå sexuell upphetsning och orgasm. Källa Nationalencyklopedin online.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här är ett mycket engagerande inlägg som är otroligt viktigt!
Jag blir väldigt irriterad när jag läser om det här och liknande!!
Jag är glad att du skrev den!
Julia