Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

2 oktober 2009

SOFI: Sexualitet här som där

Sofi Önneby i Bolivia, inlägg 9

–Jag vet inte varför, men en tjej som har legat med 100 olika killar är äcklig medan en kille som har legat med 100 olika tjejer är kung! Kommentaren kommer från en 17-årig kille på ett svenskt gymnasium. Vissa av tjejerna omkring honom fnissar, vissa inte.

Jag har just hållit föredrag för deras klass angående konsekvenserna av Bolivias bristande sexualupplysning och nu gör vi en värderingsövning om sex, sexualitet och abort.

Av de hundratals ungdomar jag gjort värderingsövningar med runt om i Sverige visar det sig att den 17-åriga killens kommentar inte är helt ovanlig, även om många också opponerar sig.

Innerligt hade jag hoppats att den nya generationens unga i högre grad skulle anse att tjejer har samma rättighet som killar att ha sex med hur många de själva väljer att ha sex med.

Dessa uråldriga värderingar tillhör vad man i Latinamerika kallar machismo. Det är ett högst vedertaget begrepp bland gemene kvinna och man här och jag ska kort försöka förklara vad det innebär.

Machismo är en attityd och ett beteende som nedvärderar och diskriminerar kvinnor utifrån deras kön. Machismo är orsaken till att många kvinnor i Latinamerika utsätts för våld av sin partner, att många kvinnor utför det mesta av hushållsarbetet och tar mest ansvar för barnen. Machismo riktas även mot andra män som anses ha feminina attribut i form av homofobi.

Unga bolivianer som jag i mitt arbete har pratat sexuella rättigheter med har beskrivit liknande attityder som de unga svenskarna. Skillnaden är att i Sverige har tjejer större sexuell frihet och fler rättigheter än bolivianska tjejer. Det vill säga, en svensk tjej kan ligga med några fler innan hon börjar kallas äcklig, slampig, hora, billig, lössläppt och så vidare.

17-åriga Juan Carlos från Bolivia tror att en tjej som har fått barn kan få svårt att träffa en ny man eftersom hon redan är ”rörd” av någon annan. Men han fortsätter:

–För mig spelar det ingen roll om hon har varit med andra om jag älskar henne och jag kommer att älska hennes barn också.

Precis som Juan Carlos inger hopp om förändrade attityder i Bolivia, tror jag att svenska ungdomars attityder har förändrats och kommer att fortsätta att förändras. Sexuella rättigheter tillgodoses varken i Sverige eller i Bolivia fullt ut och skillnaden mellan de två länderna är endast en gradskillnad.

Sofi Önneby

infobolivia@svalorna.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

intressant inlägg men läskigt läskigt...

Ulrika

Anonym sa...

Jag ställer mig tveksam till en fortsatt användning av begreppet machismo. Detta för att, just som du säger, tillskriver patriarkatet en kontinent. Jag tycker att machismo är detsamma som patriarkat som håller oss kvinnor, runt om i världen, i ett barbariskt förtryck. Män i Sverige misshandlar kvinnor Det visar sig att kvinnorna i Sverige utför mer hushållsarbete i jämförelse med männen, trots att båda har ett avlönat heltidsjobb. Så jag förstår inte riktigt vad är skillnaden mellan machismo och patriarkat. Det finns en risk att tro att "förtrycket av kvinnor" bara pågår i Latinamerika ... när diskrimineringen/förtrycket pågår runt om i världen.

Och jag håller med dig om att de sexuella rättigheter inte tillgodoses till fullo, varken i Sverige eller i vilket annat land som helst i världen. Det är därför att det är ytterst viktigt att fortsätta jobba med SRHR-frågor.

Tack för bloggen!
Roxana

Sofi Önneby sa...

Tack för kommentarerna!

Roxana, jag håller med dig men tycker mig se begreppet machismo som betydligt mer vedertaget och uppfattat som något vanligt, i alla fall här i Bolivia. Alla, och jag menar alla, slänger med ordet som något negativt men som finns överallt i samhället och hos de flesta män. Patriarkat däremot är i Sverige inte ens vida känt vad det betyder. Det är fortfarande en akademisk term som associeras med feminism. Och i detta vårat sk jämställda land finns det fortfarande ett enormt motstånd mot termer och förklaringar som patriarkat och könsmaktsordning.

Men det är klart att det är helt på tok att uttrycka sig som om att "förtrycket av kvinnor" bara förekommer i Latinamerika! Ska vara tydligare nästa gång.

/Sofi

Anonym sa...

Hej Sofi!

Problemet med att använda begreppet machismo för att beskriva de ojämlika maktförhållandena mellan kvinnor och män är att man kan tolka det hur man vill. Det finns många olika förståelser för vad machismo innebär, beroende på vem som använder det och i vilket sammanhang det används. Det innebär att det är svårt att använda begreppet som en teoretisk förklaringsmodell.

Jag tycker därför att det är fördelaktigt att använda sig av just begrepp som patriarkat eller könsmaktsordning, som är vedertagna förklaringsmodeller av kvinnoförtrycket. Jag håller med Roxana om att det är viktigt att inte ge kvinnoförtryck ett Sydamerikanskt ansikte, och det är just detta som händer när man använder begreppet machismo för att förklara ojämlika maktförhållanden mellan könen.

Din blogg är intressant, det är viktigt att skriva om sexualitet och framförallt att göra jämförelser med de svenska förhållandena som du gör.

Hälsningar!
Aina