Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

13 november 2009

AINA: Bibeln + Feminism = ?

“Att vara katolik och feminist innebär för mig en tolkning av Bibeln utifrån ett feministiskt, rättighetsperspektiv. Det innebär en konstant kritik och ett ifrågasättande av den katolska kyrkans patriarkala och konservativa tolkning av Bibeln. Det innebär att tala om bland annat jämställdhet, abort, sexualitet och våld mot kvinnor. Teman som traditionellt sett har tystats ned och bannlysts av kyrkan.”

Jag sitter på kontoret vid fikabordet och samtalar med min arbetskollega Mayra – genusvetare, troende katolik och feminist. Jag frågar henne hur hon får detta att gå ihop, då det för mig är en ganska stor motsägelse. Hon tittar på mig leende, och säger att det visst går att vara både katolik och feminist.

“Vem har sagt att jag inte får tolka Bibeln som jag vill?” säger hon med eftertryck. “Jag var inte feminist under revolutionen 1979, men med befrielseteologin som sandinisterna införlivade i sin kamp mot Somozas diktatur började jag utveckla ett politiskt medvetande om ett rättvist och egalitärt samhälle.”

Befrielseteologin som kom på 70-talet i Nicaragua var ett uppbrott mot den gamla katolska teologi som baserades på en hierarkisk syn av samhällsklasserna. Den införde istället en sociologisk och ekonomisk analys i teologin. Brasilianska och feministiska teologen, Ivonne Gebara, menar dock att trots detta kritiserar inte befrielseteologin den traditionella och teologiska grund, som bygger på såväl kreationstanken liksom den patriarkala hierakin inom kyrkan och människors lidande som ett essentiellt tillstånd.

Mayra delar Gebaras kritik. Hon berättar hur hon varje gång hon är i gudstjänst får argumentera mot de myter och misogyna påståenden om kvinnors svaga natur och rättmätiga plats som underkastad mannen i äktenskapet. Eller mot homohatet som basuneras ut av prästerna. Jag frågar henne om hon aldrig blir trött på att argumentera mot de patriarkala tolkningarna av Bibeln.

”Nej” svarar hon. ”Jag tror att religion kan förändras till att vara mer baserad på var nutida tanke om mänskliga rättigheter och mindre på en förlegad syn av en bestraffande och manlig Gud. Martin Luther avslöjade korruptionen inom kyrkan och gav människor en mer individuell relation till sin tro och till Bibeln. Pablo Freire förändrade kyrkans hierarkiska syn på de fattiga och skapade en syn om den fattiga underklassen som innehavare av samhällsförändrande kunskap genom en frihetsteologisk pedagogik. Varför kan inte en feministisk teologi förändra den kristna religionens patriarkala struktur? Det handlar om tolkningsföreträdet och kvinnors rättighet att få tolka Bibeln som de vill” säger hon.

Jag funderar på det hon sagt, och känner ambivalenta känslor inför ämnet. Det finns ett motstånd inom mig att överhuvudtaget acceptera Bibeln som en text av vikt. Helst vill jag bara avfärda den som en bunt kvinnoförnedrande science fiction-berättelser skrivna av män för länge sen. Men jag inser samtidigt att den utgör en av de mest inflytelserika böckerna i världshistorien. Just därför är en feministisk analys av Bibeln och kyrkan i allra högsta grad nödvändig.

Aina Gagliardo

4 kommentarer:

Anonym sa...

du e så klok kära du! puss thea

Maja sa...

Intressant läsning, men så är Mayra också en extraordinär kvinna med intressanta åsikter som behöver finnas där, ständigt närvarande.

Anonym sa...

Jag är fylld av idéer. Din resonemang Aina är lysande så väl som Mayras ställning gentemot Bibeln och kyrkan.

Det första jag tänker på är hur stort ansvar för kvinno förtrykt ligger i kyrkans budskap.
Tolkningsföreträdet har alltid varit manligt.
Det gäller i alla religioner eller?

Din analys är mycket givande. Jag funderar vidare...
Marta

Anonym sa...

tack för kommentarerna, kul att folk läser bloggen :)

Till Maja: Ja, det är verkligen ett privilegium att få ta del av Mayras kunskaper och många erfarenheter, hon är min förebild och jag uppskattar henne och våra diskussioner väldigt mycket. Om det framgick som att jag inte respekterar eller mindrevärderar hennes ståndpunkt var detta inte alls meningen. Vi diskuterar ofta feminism och religion på kontoret, och trots att vi har skilda meningar om en hel del i ämnet så lär vi oss alltid nya grejer av den andra.

varma hälsningar!

Aina