Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

3 mars 2010

SOFI: En annan skildring av gatubarn

Sofi Önneby i Bolivia, inlägg 11

Barnen Maribel, Marisol och Rubén arbetar på La Paz gator och är med i organisationen NATs. Under sex veckor följde dokumentärfotografen Malin Sjöberg deras liv.
-Jag ville spegla barnen inom NATs vardag och gå bort ifrån den gängse bild av arbetande barn i utvecklingsländer som visas i media, berättar Malin. De är inga hjälplösa offer utan fulla av kraft att påverka sin egen livssituation till det bättre.

Malin umgicks med Marisol, Maribel, Rubén och deras familjer i deras hem och följde med barnen när de arbetade. Det som skiljer dokumentärfoto från journalistiskt foto, berättar Malin, är att fotografen umgås en tid med de vars liv hon vill skildra för att skapa förtroende och lära känna personerna.
-Det tog ganska många hundra bilder innan barnen slappnade av framför kameran. I början tyckte de att det var jättespännande att få vara med på bild, men till slut tröttnade de nästan på mig och min kamera, skrattar Malin. Det är då bilderna blir som bäst.

Det var Malin som kontaktade mig för några månader sedan angående ett samarbete med Svalorna Latinamerika i Bolivia. Gärna, sa vi och snart dök hon upp i La Paz med ett gäng kameror. Eftersom hon under projektets gång bodde i min lägenhet kunde jag inte undgå att märka hur hon arbetade dag som natt med att vinna barnens förtroende och att sålla fram sina bästa bilder bland tusentals. Fotona skänkte hon senare till Svalorna LA och ett urval av dem ställde vi ut i La Paz och förhoppningsvis kommer hennes utställning till Sverige i sommar.

Barnens nyfikenhet inför hennes arbete och deras generositet var det som gjorde starkast intryck på Malin under hennes vistelse i Bolivia.

-Jag beundrar verkligen barnen inom NATs för hur positiva de är med tanke på deras tuffa livsvillkor. Jag hoppas att jag lyckats förmedla det genom mina bilder, säger Malin och ler.

Text: Sofi Önneby
Foto: Malin Sjöberg

1 kommentar:

Nadia sa...

Den utställningen vill jag se! Sofi, var du med något när Malin jobbade?
Jätteintressant blogg, hade varit spännande att läsa som artikel också tycker jag. Stor kram