Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

16 mars 2010

SOFIE: Långt ifrån Hollywood

Sofie Karlström i Nicaragua, inlägg 1

Managua, 8 mars 2010. Den internationella kvinnodagen firar hundra år. Cirka tusen kvinnor och män demonstrerar på huvudstadens gator. Budska
pet är tydligt - kvinnors rättigheter måste respekteras och straffriheten ta slut.













Solen skiner på svettiga pannor, slagord ropas ut genom megafoner. Folk bär t-shirts, banderoller och flaggor med olika budskap. ”Slut på straffriheten, förövarna i fängelse!”. ”Våld mot kvinnor är våld mot de mänskliga rättigheterna!”.

- De politiska partierna förhandlar med kvinnors rättigheter. Demokratin fungerar inte om inte kvinnorna finns!, ropar en representant från organisationen Red de Mujeres contra la violencia (Nätverket Kvinnor mot våld).

Det är min första dag som informationspraktikant i Nicaragua. Roxana Ortiz, Svalornas informationsansvarig i Nicaragua, går bredvid och ger mig instruktioner. Hon har sju månader gamla Julian i bärsele på magen och ett paraply, anteckningsblock, penna och kamera i händerna. Roxana pekar ut de mest framstående personerna i kvinnorörelsen och intervjuar dem på plats i demonstrationståget.

Jag intervjuar en kvinna på gatan. Hon heter Ivana Díaz och bär en liten flicka på höften.

- Mina förhoppningar för framtiden är att de män som mördar, våldtar och misshandlar kvinnor ska hamna i fängelse. Nu är de fria att göra vad de vill, säger hon.

Förra året mördades 79 kvinnor i Nicaragua. Det är den officiella siffran, men mörkertalet anses vara stort. I Sverige mördades 153 kvinnor under hela 2000-talet. Jämför man Sveriges nio miljoner invånare med Nicaraguas fem, är skillnaden ganska stor.

Nicaragua är ett av få länder i världen som har totalt abortförbud. En stor del av flickorna och kvinnorna i landet är mycket utsatta och får inte sina grundläggande rättigheter tillgodosedda. Men här finns också en kraftfull kvinnorörelse som ser till att saker förändras.

Senare på dagen går jag in på Svenska Dagbladets hemsida. Efter att ha scrollat ganska långt ner på förstasidan hittar jag artiklarna med koppling till kvinnodagen. Under rubriken ”Perfekt på kvinnodagen” läser jag att den nya säsongen av Svenska Hollywoodfruar börjar idag.

Länge leve den internationella kvinnodagen!

Text och foto: Sofie Karlström

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Grattis till första inlägget!
Bra skrivet!

Siiri sa...

Fint!!! Du e så duktig!

Jenny Ringarp sa...

Hej Sofie, och välkommen! Hoppas du kommer trivas, ska bli jättekul att läsa flera av dina texter!
/Jenny i Arequipa

Unknown sa...

Duktig min finaste quinna! Jag ar stolt... :)