Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

18 mars 2010

SOFIA: Blandade känslor i Sverige

Sofia Gustafsson, inlägg 11
Hemma i Sverige igen, med blandade känslor. Mysigt att umgås med familjen och vännerna som jag saknat när jag varit borta, men samtidigt är det så mycket från Bolivia som jag nu saknar när jag åkt därifrån. Som tur är får jag i alla fall fortsätta att tänka på och prata om Bolivia ett tag till.

Jag håller nämligen på med en informationsturné. Det innebär att jag reser runt i Sverige och föreläser om Bolivia, framförallt berättar jag om barn och ungdomars situation där och om vad vi i Svalorna Latinamerika gör för att försöka förbättra situationen något. Innan jag skulle börja med föreläsningarna var jag faktiskt ganska nervös, jag kände inte riktigt att jag hade något att komma med och dessutom har jag alltid tyckt att det är lite jobbigt att stå och prata inför en stor grupp av människor.

Nu känns det dock helt tvärtom, jag känner mig säkrare i min roll som föreläsare och jag märker hur intresserade många människor är av att få lära sig mer om Bolivia och Latinamerika. Jag har hållit föredrag i en del Rotaryklubbar, kyrkor och bibliotek, med en mestadels vuxen publik. Där blir det oftast frågor om både stort och smått, dessutom intresserar de sig mycket för de alpackasjalar jag har tagit med mig för att visa och sälja.


Det är dock skolor som har varit allra roligast att besöka. Även om det ofta är någon i klassen som kanske är lite stökig och inte orkar lyssna, så finns det alltid en grupp av elever som kommer fram till mig efter föreläsningen. Som säger att de fått något nytt att tänka på, att föreläsningen förändrat deras sätt att se på livet. Att de insett hur olika möjligheterna kan se ut för barn och ungdomar som råkat födas i ett fattigare land. Elever som känner att de också vill arbeta för att göra världen till en lite bättre plats.



I min sista blogg för Svalorna LA skulle jag därför dels vilja tacka alla underbara personer som jag mött i Bolivia, men även de inspirerande unga människor jag möter under mina föreläsningar!

Sofia Gustafsson

Inga kommentarer: