Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

27 februari 2012

EMELIE: Nya erfarenheter

Emelie Petersson i Bolivia, inlägg 1

10 dagar efter en intervju via Skype satt jag på ett plan från Panama City till La Paz. I ryggsäcken hade jag shorts, sandaler, tusen minnen och erfarenheter från den resa jag precis hade gjort. Redan i september lämnade jag Sverige och flög då över Atlanten med förhoppningen om att finna ett arbete någonstans på vägen söderut, men även för att uppleva mer av den fantastiska latinamerikanska kultur jag fattat tycke för under min tidigare vistelse i Centralamerika. Från Mexiko och ända ner till Nicaragua hann jag resa innan jag fick besked om att jag skulle få komma till Svalorna Latinamerikas kontor i Bolivia.


Dansuppvisning på Plaza del Estudiante

Det har nu gått en månad sedan jag klev av planet på El Altos internationella flygplats utanför La Paz,ungefär 4000 meter över havet, och min resa har sedan dess antagit en helt nyskepnad. Från lata dagar på karibiska stränder till heldagar på kontoret insvept i min nyinköpta alpackasjal.

Karneval i Oruro

Jag förväntade mig inte någon kulturchock när jag kom till Bolivia och även om jag anpassat mig bra, mycket av det jag upplever i mitt dagliga liv här i La Paz påminner mig om mina tidigare upplevelser från Latinamerika, så har jag ändå fått en hel del nya erfarenheter. Jag har lärt mig vikten av att skynda långsamt då mina lungor ännu inte helt anpassat sig till den syrefattiga luften uppe i de Andinska bergen. Jag har även provat att äta grillat kohjärta som en cholita tillagat vid ett gatuhörn,deltagit i det årliga karnevalsfirandet, brottats både med parasiter och den bolivianska byråkratin och enligt den bolivianska traditionens regler fått en liten porslinstupp i present som en förhoppning om ett spännande möte under det kommande året. Men framförallt har jag redan utvecklat ett antal nya färdigheter och kunskaper på Svalornas LA:s kontor och ser fram emot att lära mig ännu mer under min tid här i Bolivia.

Emelie Petersson
programassbolivia@svalorna.se

3 kommentarer:

Vanessa sa...

Hej!
Kul att läsa om ditt första intryck och din resa till Bolivia! Jag gjorde själv ett besök i Bolivia ett par dagar när jag var på Svalorna LAs kontor i Arequipa i Peru, och Bolivia tog mig med storm. Hoppas du får en fortsatt bra tid :)

Emelie Petersson sa...

Tack! Jag hoppas på att komma besöka Peru snart också =)

Vanessa sa...

Ja, vad roligt i så fall :) Då kanske vi ses då jag åker till Peru igen i om en månad!