Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

11 april 2012

MALENA: Rayo de Sol – För morgondagens barn

Malena Rivero Friström i Peru, inlägg 2.

Huset som jag bor i under min vistelse i Arequipa delar jag för tillfället med människor från Brasilien, Argentina, Peru, USA, Frankrike, Tyskland och Sverige. Alla är här för en längre tidsperiod och av olika anledningar: Några jobbar som språklärare, någon annan studerar eller skriver sin masteruppsats och en annan gör, precis som jag, sin praktik. Sedan har vi även några som volontärjobbar för välgörenhetsorganisationer i staden: Alexandra från Frankrike jobbar som barnskötare på ett barnhem och Rodrigo från Brasilien jobbar som kock för Rayo de Sol (Solstråle), en fransk frivilligorganisation som driver en förskola i Alto Cayma, en kåkstad i utkanten av Arequipa. Jag ber Rodrigo att ta mig med ut till Alto Cayma för att besöka förskolan och få en förståelse för dess betydelse i samhället.

När jag först får syn på stadsdelen Alto Cayma, som ligger 25 minuter utanför centrala Arequipa, slår det mig hur olikt området är från de områden jag redan känner till. Människorna i denna bosättning har flyttat ner från avlägsna bergsbyar för att försöka skapa sig ett bättre liv för sig själva och sina familjer. Det är en verklighet dold för Arequipas turister som kommer hit för att besöka stadens historiska centrum med dess beundransvärda koloniala byggnader. Trots att halvkonstruerade hus i en tråkig brungrå nyans dominerar i området och cementerade gator lyser med sin frånvaro går det inte att undgå att lägga märke till att Rayo de Sol lyser upp området med sin klarblåa fasad.

 Förskolan Rayo de Sol i kåkstaden Alto Cayma.
Väl inne i förskolan blir jag varmt välkomnad med massor av kramar och kladdiga pussar av alla barnen. Runt 40 barn i åldrarna två till fem år är inskrivna i förskolan och de kommer alla från hem med knappa ekonomiska resurser. Landets offentliga och kostnadsfria förskolor är öppna på vardagar till 12.30 vilket orsakar svårigheter för familjer där båda föräldrarna arbetar, för ensamstående mödrar eller för familjer som inte har släktingar i sin närheten som kan hjälpa till med barnpassning på eftermiddagarna. För dessa familjer är Rayo de Sol en ovärderlig tillgång då de har öppet från 07.00 till 18.00. Isela Luque, föreningens ekonom/administratör och den som har jobbat längst på förskolan, förklarar för mig att föräldrarna måste lämna sina sociala uppgifter vid barnens inskriving i förskolan. Förskolan gör sedan ett oanmält hembesök för att verifiera den givna informationen.

Jag välkomnas av förskolebarnen mellan fyra och fem år.
Den dagliga kostnaden för föräldrarna är två soles (5 kronor) per barn. Förutom dagverksamheten inkluderar detta en enklare varm lunch samt mellanmål. För de fattigaste familjerna öppnar förskolan även sina dörrar för föräldrarna vid lunchtid så att de kan äta tillsammans med sina barn utan extra kostnad. Idag är det pasta carbonara på menyn och kocken Rodrigo förbereder mat för 50 personer för ca. 30 soles (75 kronor) totalt. Då finansieringen från Frankrike avtagit sedan några år tillbaka menar han att de måste vara sparsamma där det är möjligt.

Rodrigo Chagas från Brasilien lagar pasta carbonara till lunch.

Sedan ett år tillbaka är förskolan mer eller mindre självförsörjande: Sedan april 2011 har organisationen ett bageri i förskolans lokaler där det bakas franskt bröd - baguetter, croissants, pain au chocolat m.m. När bagaren på morgonkvisten är klar med delikatesserna läggar han upp dem i plastbackar som senare hämtas av franska volontärer. Med backarna hängandes runt halsen traskar volontärerna runt i centrala Arequipa och säljer croissants för 1 sol (2.5 kronor) styck. 22-åriga Lucy från Frankrike har volontärjobbat för Rayo de Sol i fyra månader och berättar att hon stortrivs med jobbet:
Mellan 09.00 och 12.00 säljer jag högklassigt franskt bröd till förbipasserande och på eftermiddagarna passar jag barnen på förskolan. I utbyte får jag gratis boende och mat, och en underbar erfarenhet.

Volontären Lucy frånFrankrike säljer franskt bröd till oss på Svalorna Latinamerikas kontor i Arequipa.
Isela Luque menar att volontärerna är ovärderliga för organisationen och att de sedan finansieringen avtagit utgör en allt viktigare del för förskolans funktion. Sedan någon månad tillbaka förser staten verksamheten med tre utbildade lärare som undervisar barnen från 8.30 till 12.30. Detta avlastar volontärerna i deras arbete samt att barnen får en mer kvalitativ undervisning som underlättar transitionen till grundskolan.

Förmiddagens lektion är slut och barnen rusar glatt ut på gården för att leka med gåbilar och fotbollar. Efter rasten börjar dagens andra och sista lektion innan det är dags för lunch och siesta. I eftermiddag ska de måla med målafärger med volontärerna. Jag tar farväl av denna glada grupp barn och kan inte annat än tänka att de har tur som har omtänksamma människor som Lucy i sin omgivning som kämpar för att de ska få en bättre framtid.


Text och foto: Malena Rivero Friström
programassperu@svalorna.se

Inga kommentarer: