Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

12 november 2007

DANIELA: Då var det avklarat...

DANIELA I PERU, inlägg 3
...och med detta syftar jag inte enbart på det faktum att jag har avslutat första delen av två på min utlandspraktik utan dessutom att jag för första gången i mitt liv vågat mig på den peruanska specialiteten helgrillat marsvin. Det var på min födelsedag och näst-sista dag i Majes som det hela inträffade. Jag tyckte det kunde var kul att testa eftersom jag innan bara hade undersökt muntligen hurvida marsvin är gott eller inte.

När marsvinet så kom in på en tallrik var jag inte lika kaxig. Där låg den, platt som en plattfisk och fullt utrustad med tänder och klor. För att fördröja in i det sista började jag omsorgsfullt torka av mina bestick med en servett och sen började jag skära. Smaken på det ljusgråa köttet var det inget fel på men det faktum att det i mina ögon var ett före detta gulligt husdjur som låg på min tallrik, gjorde det ändå svårt. Dagen efter var jag tillbaka i Arequipa och där firades min födelsedag på ett något mer traditionellt sätt (ur svensk synvinkel åtminstone) med pizza på en italiensk restaurang och goa drinkar på baren ”Swedish Avenue”.

Under mina två månader på Svalornas samarbetsorganisation ASDE i Majes, har jag fått en inblick i de olika aktiviteter som bedrivs och det har varit roligt att arbeta så nära inpå målgruppen. Sista veckan i Majes ägde ”Expo Majes 2007” rum, en slags företagsmässa. Det var trevligt att strosa runt bland utställningsmontrar, karuseller, marsvinsburar, dansuppvisningar, majsutställningar och vinprovningar. I Peru finns majs i alla möjliga färger och av en mörklila sort tillverkas saft. Vin men också Pisco-sprit tillverkas i massor och det pågår en ständig strid mellan Peru och Chile gällande varifrån Piscon egentligen kommer ursprungligen. Att en större del av vinerna på våra Systembolag hemma i Sverige också kommer från Chile och inte Peru, förklarar peruaner med att det egentligen är peruanskt vin som exporterats till Chile som i sin tur byter ut etiketterna.

Det absolut roligaste med mässan var dock den glada nyhet som en av deltagarna från ASDE:s workshop och erfarenhetsutbyte, ivrigt berättade för mig. Som jag beskrev i min förra blogg var tanken med dessa ASDE-aktiviteter att stödja deltagarna i att starta upp sina egna mikroföretag och mannen ifråga hade under mässans gång skrivit sina första kontrakt med två uppköpare. Därmed har uppköparna lovat att köpa en viss mängd tegelsten, som tillverkas av honom och hans familj. Jag kommer verkligen sakna att nära inpå följa målgruppens alla framsteg!

Daniela Michael

Inga kommentarer: