Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

30 mars 2008

REBECKA: Alla dessa kvinnorättskämpar och klick!

Rebecka Hinn i Peru, Inlägg 3
Fart och fläkt har präglat veckan. Jag har bland annat träffat tre kvinnor som arbetar volontärt för kvinnors rättigheter och så har jag följt med på datorutbildning i byn La Joya, en och en halv timme från Arequipa.

I föreningen Humanidad Libre arbetar Mercedez som tillsammans med Isela och Naida, koordinatörer i det nationella nätverket för kvinnofrämjning, har varit med att få igenom ett protokoll som förtydligar vad terapeutisk abort innebär.
-Det är den enda tillåtna abortformen i Peru, berättar Mercedes.

Protokollet är ett stort framsteg i abortfrågan, men har tyvärr lagts på is på grund av kyrkans motvilja.

I slutet av intervjun med kvinnorna kommer två filmare och vips är jag med i ett utbildningsprogram. Jag tar tillfället i akt att berätta om abortsituationen i Sverige. Det är frustrerande att höra hur försiktiga kvinnorna är tvungna att vara i sina uttalanden under inspelningen. De önskar helt fri abort, som i Sverige, men det är omöjligt att kämpa för i nuläget på grund av kyrkans starka ställning. I stället tvingas de att ta steg efter steg och det första steget är att få terapeutisk abort accepterat i samhället.

Under fredagen tar jag en skramlig buss med Ursula och Gonzalo till en by utanför Arequipa. De reser ihärdigt runt och utbildar folk på landsbygden i dator- och Internetanvändning. Nu ska de hålla i en utbildning för äldre jordbrukare. Jag passar på att göra intervjuer. Elva personer i åldern 45+ är samlade i byns skola framför varsin dator medan de får förklarat hur man skriver ett dokument i Word.

- Hur gör man en parentes? undrar Margarita Paredes de Revilla, som brister ut i ett glatt ”jaha” när hon får förklaringen.

Därefter är det dags för Internet.
-Nu ska vi leta efter en ikon, sa Ursula. Ett blått "e". Kom ihåg det, för det är det som ger oss Internet. Klicka på det två gånger fort. "Klick, klick".

Efter klassen berättar Amil Car Salazar varför han kommer till utbildningarna.
- Det är jätteviktigt att lära sig hur en dator och Internet fungerar för då kan vi ta reda på priser på olika produkter och även hålla bättre kontakt med folk.

På bussen hem är jag trött, men riktigt glad över att stödja sådana här program.

Rebecka Hinn
infoperu@svalorna.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Intressant läsning om ett land som jag inte känner så väl.
Jag blir bestört över Kyrkan och relionen som tillåts styra över människors vardag i många länder världen över.
Kyrkan och religionen ska bara finnas i samhället som ett stöd till människor och vara varje människas enskildhet.
Religion hör inte hemma i politik eller i det "offentliga" samhället. Kyrkan och dess utövare ska inte kunna bestämma över enskilda människors vardag och angelägenheter, vilket kan ge katastrofala följder för den enskilda individen.
Jag blir lika bestört över att bönderna inte ges bättre alternativ än att odla åt maffian.
Jag ser fram emot mer artiklar från dig.
Hälsningar Carin

Anonym sa...

Man blir så glad att läsa om detta projekt, efter att först ha läst artikeln om kvinnornas och böndernas situation, som gjorde mig beklämnd.
Detta projekt leder ju utvecklingen framåt.
Trevlig artikel med ett snabbt och bra flyt.
Hälsningar Carin