Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

14 mars 2008

SAUL: "Nu har jag bestämt mig, jag vill lämna gatulivet"

Saul Palm i Bolivia
Den här månaden har varit en av den mest intensiva för mig. Poliser som velat bura in mig, en kille som stulit min kamera, ännu en knivskuren tjej, fotbollskupp och utflykter med gatubarnen mm.

Allt arbete med gatubarnen har börjat ge resultat. Det händer allt oftare att det kommer fram en kille eller en tjej och säger ” Nu har jag bestämt mig, jag vill lämna gatulivet”. Jag har hört dem säga det tidigare men aldrig med den övertygelse som dem har nu. De har varit drogfria på kvällarna en hel vecka och hjälpt mig att anordna aktiviteter.

En natt var det fyra poliser som började bråka med gatubarnen och jag försökte skydda dem genom att säga att vi höll på jobba med dem. De gav sig inte och tog fram sina batonger och elpistoler för att köra iväg oss. Då tog jag upp min kamera för att filma och berättade om mina rättigheter att vara där. Poliserna ville se min legitimation. Jag märkte då att jag inte hade någon legitimation på mig den natten. Jag blev rädd eftersom utan legitimation har jag ingen makt alls. Poliserna såg sin chans och började förhöra mig om huruvida jag var en illegal invandrare eller om jag var i La Paz för att genomföra brottslig verksamhet. De ville föra mig till arresten och ringa interpool. Jag fick backa helt och be om ursäkt och ta bort allt jag hade i kameran. Barnen la sig i och det blev ganska rörigt och då passade jag på att ta en taxi hem.

Det har varit väldigt mycket besök från Sverige, från en folkhögskola, adoptionsmyndigheten, och två andra skolor. Alla vill de följa med ut på nätterna och ibland känns det som man är en turistguide. Men barnen tycker det är kul och det känns skönt att det är flera som hjälper mig med att ge gatubarnen uppmärksamhet.

Återigen har en tjej blivit knivskuren i ansiktet men den här gången av fem kvinnor. De tog hennes telefon, pengar och skar henne i ansiktet med en kniv. Fick ett samtal vid halv ett på natten och hon behövde hjälp. Fick betala 1400 kr för att hon skulle få vara på sjukhuset i fem dagar och få vård. Idag mår hon bra och hjälper mig och NATs, en organisation som jobbar med arbetande barn och ungdomar.

På dagarna sysselsätter vi gatubarnen (framför allt dem som är mest villiga att lämna gatan) med utflykter, besök på badhus och museer och ger dem läxor och hjälper dem med uppgifterna som vi gett dem. Barnen har anordnat en fotbollskupp med flera grupper gatubarn, skoputsare och arbetande barn. Det blev en väldigt lyckad kupp. Den ända incidenten var en kille som tog min kamera och stack. Dumt av honom när vi vet vem det är. Dagen efter hittade vi honom. Tyvärr hade han redan sålt kameran men han har fått en vecka på sig att ge mig pengarna. Detta för att han återigen ska bli accepterad i vår grupp. På kvällarna och nätterna tar vi ungdomarna, som vi varit med på dagarna, till vandrarhem och är sen ute på gatorna för att jobba med dem.

Saul Palm

Inga kommentarer: