Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

23 mars 2008

REBECKA: La Paz och påskfiranden i Arequipa

Rebecka Hinn i Peru (och på besök i Bolivia), Inlägg 2
Inte trodde jag att Bolivias huvudstad var en så trevlig stad! Bortsett från kontrasterna, med växande slumområden som El Alto, är La Paz pulserande vacker med mycket att erbjuda. Påskfirandena i Arequipa är riktigt mysiga de med!

Byggnaderna i La Paz är täckta av fina väggmålningar, med allt från feministiska och religiösa tankar till partipolitisk reklam. En annan vanlig syn är skoputsarna. Yrket är extremt stigmatiserat och pojkarna bär därför mask. Jag sätter mig ner och ber att få ta en bild av Rinaldo. Stunden efter åker jag förbi ännu en skoputsare som är i full gång att polera skorna på en man i fin kostym som står och läser tidningen. Det sticker i ögonen på mig. Jag kommer och vill aldrig vänja mig vid de här kontrasterna.

Resan mellan Arequipa och La Paz kantas av vinglande vägar (och fordon), enorma vidder och imponerande höga berg, varav vissa är vackert snötäckta. Man kan inte låta bli att beundra denna natur och människorna som lever i den. Resans syfte är att våra Svalkontor i Peru och Bolivia ska träffas. Det blir några dagars intensiva och bra möten.

Väl hemma i Peru igen är det påsktid. En tradition är att vandra från kyrka till kyrka, totalt fjorton stycken. Jag hinner med två. På långfredagen är det många processioner i staden, varav jag betraktar den största i centrala Arequipa. Torget är fyllt av människor som med tända ljus följer processionen. Luften är varm, stämningen avslappnad och hela jag är fylld av ro.

Arequipa är en stad man tycker om mer och mer. Första intrycket är stökigt, men ju mer man lär känna staden och dess vackra bakgårdar, ju mer förundrad blir man. Staden gömmer på många skatter, och inte minst många trevliga peruaner! I torsdags träffade jag exempelvis Angela i en av stadens alla butiker. Hon kan många historier! Vissa, som berättelsen om djävulspojken som slängdes i floden, är riktigt otäcka och får mina tankar att vandra till min släkts alla spökhistorier. Henne, tänker jag glatt, måste jag absolut träffa igen!

Rebecka Hinn

Inga kommentarer: