Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

10 juli 2008

SANDRA: På fält med Coordinadora Rural och CIED

Sandra Sotero i Peru: blogginlägg 4

Det är alltid lika kul att få följa med samarbetsorganisationerna på deras fältarbete, att få ta del av arbetet som når ut till målgrupperna.

Jag åkte med samarbetsorganisationen Coordinadora Rural till Sibayo, en liten by i distriktet Chivay. Lokala befolkningen i Sibayo jobbar mycket med att utveckla den lokala turismen. Coordinadora Rural hjälper till att utveckla en hållbar lokal turism. I Sibayo har man bildat en turismkommitté som ska jobba för att stärka det påbörjade arbetet. Tjejerna från Coordinadora Rural gjorde ett otroligt arbetet med att få med allas åsikter (deltagarna var i alla åldrar) till konkreta förslag om hur hur man vill jobba i framtiden.

Av alla de förslagen som kom upp, och som alla vill jobba efter, finns det speciellt ett som ansågs viktigt: att, i samarbete med universitetet, utbilda lokalabefolkningen till turistguider. Meningen är att använda sig av de resurser byborna själva har för att få till stånd och utveckla en turismmarknad.

Jag har avslutat min praktiktid på Cordinadora Rural, men jag bär med mig mycket kunskap och är glad att få ha tagit del av deras arbete. Nu jobbar jag med en annan av Svalornas samarbetsorganisationer, CIED. Nu är det dags för nya utmaningar tillsammans med den CIED.

Från allra första början har det varit fullt arbete och många besök i de olika distrikt där de jobbar. Just nu ansvarar jag för en workshopsserie som ska utveckla matlagning. Dessa kvinnor får lära sig av en kock alltfrån olika former av förrätter, huvudrätter och efterrätter, till drinkar och tilltugg. Det är en speciell känsla att komma till dessa kvinnor och se hur mycket de uppskattar detta och hur glada de är. De uppskattar den möjligheten att få utvecklas för att kunna ta hand om turisterna så bra som möjligt.

Inga kommentarer: