Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

7 april 2009

SOFIA: Fotboll på hög höjd

Sofia Gustafsson i Bolivia, inlägg 2

Förra veckan handlade av någon anledning till stor del om fotboll, som inte riktigt är mitt största intresse i vanliga fall.


I onsdags lyckades vi, tack vare att vår planeringsdag slutade tidigare än planerat, hinna till fotbollsstadion här i La Paz och se andra halvleken av VM-kvalmatchen mellan Bolivia och Argentina. Bolivia spelade extremt bra och utklassade Argentina med 6-1. Som vanligt skylldes förlusten på att de argentinska spelarna inte var vana vid den höga höjden.

I lördags kväll fick jag sedan tillfälle att själv testa denna höghöjdsteori genom att spela fotboll med några nyfunna vänner. För egen del tror jag att jag spelade minst lika bra som jag hade gjort på havsnivå. Visst var det rätt jobbigt att springa, men jag fick i alla fall till några snygga passningar och tacklingar. Vi hade följt med några av killarna i NATs (en organisation för barn och ungdomar som arbetar på gatan) till El Alto. Den fattiga staden El Alto ligger på bergsplatån ovanför La Paz.


När vi vid midnatt spelat färdigt var det dags för killarna att börja jobba. De var alla mellan 7 och 11 år gamla och arbetade främst med att sälja cigaretter och tuggummin utanför barer (eller inne i barerna om de lyckades bli insläppta av vakterna). På gatorna stapplade fulla människor runt och pojkarna pekade ut några av dem som vi skulle akta oss för eftersom de var tjuvar.

Jag började fundera på vad mina brorsdöttrar, som är i samma ålder som killarna i NATs, vanligtvis gör en lördagsnatt? Med allra största säkerhet ligger de i sina varma sängar och sover. Det som skiljer dem åt är att deras pappa, min bror, inte är en alkoholist som övergivit familjen och att deras mamma sitter i kassan på ica och inte på en filt på trottoaren säljandes lite frukt. En likhet finns dock mellan barnen i NATs och mina brorsdöttrar, de älskar alla att spela fotboll.


Sofia Gustafsson

programassbolivia@svalorna.se

1 kommentar:

Linnea Uppsäll sa...

Hej Sofia!

Låter jobbigt det där med fotbollsspelande. :) Jag skulle hälsa till dig från David på Idea - vi råkar bo i samma studentkorridor för tillfället (nej, det är inte lätt med boende i den här stan..). Ha det fint, hälsa alla på kontoret!

Linnea