Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

6 juli 2011

Almedalen: Mingel och engagemang

Jag är långt ifrån Lourdes i Peru, Edson i Bolivia och Erenia i Nicaragua. Långt från våra målgrupper i Latinamerika. För ett år sedan var jag på väg tillbaka till Sverige efter att ha arbetat med Svalornas Latinamerikas landprogram i Peru. Nu befinner jag mig på Almedalsveckan i Visby och undrar om jag bland alla människor, broschyrer och seminarier kan göra en insats för att förbättra situationen för Lourdes i Majes i södra Peru och alla andra i Svalornas målgrupp.

Det som har slagit mig i Almedalen är hur mycket folk det är, hur jag vid varje gathörn ser en känd politiker, en känd journalist och någon som kanske är en gammal bekant eller en politiker som jag inte riktigt kan sätta fingret på vem det är. Företagarna är här. De syns och hörs, delar ut gratisprodukter och bjuder in till sina mingel. Politikerna, stressar fram på gatorna för att slippa bli stoppad av var och varannan person och de allra mest kända verkar bli eskorterade och syns inte alls. Alla som är på plats tävlar om att bjuda in personer på seminarium och dela ut sitt material. Synas och höras är viktigt. Ibland känner jag mig väldigt långt ifrån Lourdes!

Men så blir jag peppad. Så många engagerade och peppade personer som arbetar för att förbättra världen och Sverige utifrån sin synpunkt och synvinkel. Jag blir engagerad när jag hör starka tjejer berätta om sitt arbete som Sharafs hjältinnor mot hedersrelaterat våld och förtryck inom Fryshuset. Tjejer som i en svensk kontext kämpar för rätten till sin kropp.

Våra tältpartners som arbetar med allt från att stoppa ockupationen av Västsahara till sexualupplysning på Gotland. Seminariet om trafficking där jag inser att planerna i Nicaragua att arbeta mot sexuell exploatering verkligen kan vara ett bra sätt att arbeta med roten till detta världsomspännande problem. Barn- och äldreminister Maria Larsson, rikspolischefen Bengt Svensson och de andra paneldeltagarna fick också svara på min fråga hur Sverige samverkar internationellt för att förhindra människohandel.


Maja Permerup från Svalorna Latinamerika informerar Maria Larsson om Svalorna LAs verksamhet

När jag möter engagerade människor som kämpar för rättvisa i Sverige. När jag möter de som vill veta mer om Svalorna LA , om vår verksamhet i Latinamerika så känner jag mig närmare Lourdes. En del viktiga politiska makthavare stannar verkligen upp och lyssnar på oss. Ungdomar, stannar upp och berättar att de vill engagera sig och jag får dela med mig om och berätta om Lourdes, Edson och alla de andra i vår målgrupp.

Hanna Carlsson,
(frivillig fd Programsamordnare i Peru)

Inga kommentarer: