Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

27 juli 2011

VANESSA: Sista dagen och början på något nytt

Vanessa Daurer i Peru, inlägg 5

Slutet på min praktik men även en början på något nytt, ett nytt äventyr i en annan del av Peru.


Praktiken har närmat sig sitt slut och jag har deltagit i min sista workshop för denna gång i Majes (2 timmar utanför Arequipa) på en skola. Där förberedes det inför Perus ”Fiestas Patrias” (Perus nationaldag). Eleverna förberedde en liten mässa där varje region som finns i Peru står representerad. Vissa elever har på sig traditionella kläder från regionerna och det presenteras varje regions traditionella specialiteter, allt från den typiska maträtten till den unika historien. Hela syftet är att lära sig om Perus olikheter vad gäller kultur, språk och etniciteter. När jag gick runt på mässan påmindes jag om min tid på högstadiet då vi hade motsvarande ”Kulturdagar” och ”Internationella dagar” med syftet att man lär sig om andra kulturer. Det var roligt att se att olika länder har liknande workshops och tankar.

Jag besökte skolan med två lokala samarbetsorganisationer till Svalorna LA för att dela ut diplom och priser till elever som hade engagerad sig extra mycket i ett projekt som funnits på skolan. Projektet bestod av en lite bokhörna i skolans lilla bibliotek som innehöll olika temaböcker om till exempel mänskliga rättigheter, våld i familjen, miljö etc. Det finns några elever som hade utmärkt sig extra mycket som hade läst mycket och ritat olika konstverk till de olika teman. De belönades med diplom och priser! Jag presenterades som representant för Svalorna LA som är finansiärer till projektet och jag fick dela ut diplom och priser, vilken ära!

Och det har varit en ära att få vara praktikant! Tiden har varit otrolig lärorik och intressant! Det har varit ett oförglömligt äventyr! Jag fick frågan tidigare i veckan, vad jag har gillat mest; det är utmaningen med praktiken! Jag tycker om utmaningar och möjligheten att få lära mig nya saker och utvecklas, något jag verkligen har fått göra på Svalorna LA! Ovärderliga erfarenheter som jag tar med mig till nästa utmaning: mina universitetsstudier i Lima! Och som man brukar säga, ett avslut är alltid början på något nytt. Och snarare än ett avslut så är detta ett uppehåll, jag hoppas på att återvända nästa år till Svalorna LA i Arequipa för min C-uppsats.

Gracias y hasta luego!


Vanessa Daurer

Inga kommentarer: