Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

7 juli 2011

BJÖRN: Almedalen: På väg till Almedalen och samtalen

Svalorna LA är redan på plats i Almedalen.  Jag är på väg dit nu och på tåget till Alvesta passar jag på att läsa regeringens Skrivelse om Sveriges politik för global utveckling. Det handlar om fattigdom och det skrivs att målet är att utrota den. Vilken stor utmaning! Hur gör man det?

Det står att det handlar om att skapa möjligheter för individer att öka sin levnadsstandard och stärka deras makt över sina egna liv.
Det stämmer säkert att individens frihet är viktig, men vem ska skapa möjligheter för individen? Individerna själva eller en stat?

På stationen i Alvesta står en ung man och pratar i sin iPhone. Han är på väg att starta ett företag. Han målar upp en vision om ett leksaksföretag som han vill starta. ”Det gäller att bygga långsiktigt; vi börjar med första generationens klossar och sen bygger vi ut…” Den unga mannen är fri och skapar sig kanske en bättre ekonomisk situation genom företaget.

Efter ett tag kommer en liten flicka, fram och vill ha pengar. ”Ge mig pengar”, säger hon tyst. Det finns så klart ingen direkt koppling mellan dessa två personer och händelser, men tanken slår mig ändå: Ju mer pengar vi vill ha för oss själva, desto fattigare tycks vi bli generellt. Finns det kanske en koppling ändå?

Tåget som ska ta mig vidare är försenat. Inte så ovanligt. Jag hörde på nyheterna att även Grekland håller på att montera ner sin järnväg, som de en gång byggt upp med gemensamma medel. Istället för att samarbeta och bygga något tillsammans, blir staten (och folk) desperat. De säljer ut och vill ha mer pengar.

Strävar vi efter pengar blir vi fattiga. Strävar vi efter samarbete och omtanke som förenar och håller samman, så kanske vi blir rikare gemensamt och då kanske flickan slipper be om pengar på Alvesta station.

Alltså, individuell frihet, strävan och företagande är säkert bra, men jag tror att det måste finnas en grund att stå på för att undvika ekonomiska klyftor i samhället – lokalt och globalt. En fungerande infrastruktur, allomtäckande sjukvård och bra skolor som vi tillsammans bygger upp och utvecklar tror jag är en viktig grund och utgångspunkt för individens egna ambitioner.
 
Jag hoppas att dessa globala och lokala frågor kommer att diskuteras i tältet Global Rättvisa Nu i Almedalen där Svalorna LA redan håller till. Det ska bli intressant att höra vad andra har att säga.

Björn Reisnert

1 kommentar:

Pernilla sa...

Björn, Hanna, Maja och Nadja: Jätteroligt att läsa era bloggar från Almedalen med många bra, intressanta och viktiga reflektioner som får mig att associera vidare om våra liv i nord o syd, demokrati, rättvisa och jämlikhet och allas vårt ansvar i den globala värld ví delar.
Ha det fortsatt gott i Visby!