Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

13 juli 2011

VANESSA: Gör eget papper!

Vanessa Daurer i Peru, inlägg 4

Inspiration och kreativitet flödar på en workshop om hur man tillverkar eget papper.


Vi besökte en skola i Yarabamba utanför Arequipa för att göra eleverna medvetna om ett miljötänk och hur man kan återvinna. Detta var väldigt annorlunda än vad jag hade föreställt mig, jag trodde vi skulle gå igenom hur man sorterar sopor som bäst. Men här fick barnen istället lära sig hur man kan använda gammalt och skapa nytt. De fick återvinna gamla tidningar och göra nytt papper utav de. Detta med hjälp av en köksmix, vatten och en handgjord liten press av trä.

Varför fick jag aldrig lära mig hur man gör eget papper? Jag kommer ihåg att jag fick besöka ett pappersbruk där man tillverkade papper. Mitt minne från det besöket är en illaluktande rundvandring på Skellefteås pappersbruk med monster till maskiner, som jag uppfattade det som då. Visst var det häftigt, men tio år senare är det minst lika roligt att faktiskt få se hur man kan göra papper på egen hand och vad man åstadkomma själv. Barnen uppskattade workshopen och engagerade sig glatt och lekfullt, medans jag stod funderade på när jag skulle ställa mig hemma i Sverige och återvinna alla reklampapper jag brukar få hem i brevlådan!

Vanessa Daurer

1 kommentar:

Ingela sa...

Så intressant att läsa om barnens papperstillverkning. Ibland tror jag att vi i Sverige anser oss ligga i framkant med vårt milijötänk, men på väldigt många håll i världen har man kommit så mycket längre. Detta är ett bra exempel på när man inte bara sorterar sopor och sedan låter någon annan göra något vettigt med dem, utan faktiskt återanvänder och förändlar till nytt användbart material. Suveränt! Hoppas du får en lika bra period som utbytesstudent i höst som du har haft hittills.
Mvh
Ingela Strive