Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

3 oktober 2011

IDA: Kärlekens dag – Kvinnorna tar initiativen



Ida Lind i Bolivia, inlägg 1

Jag hinner knappt landa på 4000 meters höjd förrän jag får veta att det är Kärlekens dag kommande dag i Bolivia. Vilket härligt välkomnande med en dag av kärlek, tänkte jag!

I Sverige är det inte ovanligt att tjejer tar initiativ till relationer och uppvaktar den hon är intresserad av. Enligt en av dagstidningarna här i Bolivia finns det även här många som frångått det traditionella ”man uppvaktar kvinna”- konceptet. Tidningen intervjuar en kvinna som förklarar hur det kommer sig: ”Nuförtiden tar kvinnor på sig roller som tidigare varit uteslutande mansroller och detta påverkar även de sociala rollerna”. Dagarna då mannen var den som skulle bjuda ut kvinnan på promenad eller på bio, är förbi, skriver tidningen.

En del anser här, precis som i Sverige, att dessa kärleksdagar mest är ett kommersiellt jippo. På kärlekskvällen, när mörkret lagt sig, tog jag en promenad på den upplysta avenyn El Prado. Gatljusen reflekterades i hundratals röda, hjärtformade ballonger med texten
”I LOVE YOU”. Trottoaren kryllade av kärleksfulla par och i varje gatuhörn kunde den som ville köpa rosor till sin partner. Det verkar som att det fortfarande är stora förväntningar på att det är mannen som ska uppvakta. Jag såg då ingen man som fick en ros av sin partner. Detta får jag bekräftat från en tjej från La Paz som bott i Sverige i flera år. ”Man märker stor skillnad på Sverige och Bolivia när det kommer till vem som uppvaktar vem”.

Normer tar självklart tid att förändra. Att en av de största dagstidningarna skriver om tjejer som tar mer initiativ visar ändå på att det knakar i de traditionella stereotyperna när det kommer till vad som är typiskt kvinnligt och manligt. Något som artikeln missar att analysera är de stereotyper män förväntas leva upp till. Sådana här förändringar kan även vara till stor lättnad för dem. Tänk vad skönt att slippa förväntas vara den som ska ta initiativ hela tiden. Därför vill jag säga ”Grattis alla bolivianska män!”



Ida Lind
infobolivia@svalorna.se


2 kommentarer:

Lasse K sa...

Fint Ida! :) kommer nog till och med läsa den här bloggen tror jag :P Kraaamar

Susanna sa...

Roligt att mötas av kärlek den första dagen! Självklart vore det ännu roligare om det vore en helt jämställd kärlek men det känns ju som att Bolivia är på god väg i alla fall. Du får fortsätta inspirera bolivianerna på samma sätt som du brukar inspirera hemma i Sverige! Jättebra artikel Ida. KRAM!