Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

10 oktober 2011

MADELEINE: Väggkonst som inspirerar

Madeleine Winqvist, Inlägg 1


Det bästa jag vet med att komma till andra kulturer är att jag för en stund lyfter blicken från marken och verkligen upplever min omgiving. Så när jag för en månad sedan kom till Nicaragua och Estelí för att påbörja min praktik, var bland det första jag uppmärksammade alla de väggmålningar som pryder Estelís husmurar.

De här väggmålningarna är mer än konst, de är
ett sätt att förmedla ett budskap. Många av dem är annonser eller har ett partipolitiskt budskap, men så finns också de där målningarna som förmedlar något annat. Som ger ett budskap om förändring, jämställdhet, respekt och rättvisa.

Temana varierar. Ibland handlar det om barnens rättigheter, andra gånger om respekt för miljön eller ickevåld. Men varje gång jag går förbi en ny målning tänker jag att det är ett otroligt effektivt sätt att nå ut med ett budskap. Färgerna är starka och bilderna talar sitt tydliga språk. Ingen kan undvika dessa målningar och den information de förmedlar.

En dag möter jag Osiris, en kvinna som fullständigt brinner för detta kulturella uttryck. Hon började måla på väggar på 80-talet då trenden först kom till Estelí. När vi samtalar förstår jag att det finns så mycket mer bakom målningarna än vad jag som betraktare kan se. Osiris förklarar att det viktigaste med väggmålning är skapandet snarare än budskapet. Väggarna fungerar som verktyg för barn och ungdomar, som något som hjälper dem att reflektera. Att uttrycka sig om sina liv och sin omgivning. Barnen deltar i hela skapandeprocessen, från ide till uttförande, och genom att vara en del av detta kollektiva skapande stärks deras självkänsla samtidigt som de lär sig att tänka kritiskt och agera. Idag har Estelí fler än 130 väggmålningar skapade av barn och unga.

Det är ju fantastiskt! Budskapen som får mig att reagera så starkt är resultatet av något kanske ännu viktigare - barn och ungas möjlighet att uttrycka sig och komma till tals. Vi i Sverige kanske kan lära oss någonting av detta. Vi är duktiga på att marknadsföra våra kampanjer och organisationer, vilket är bra eftersom vi syns och hörs i samhället. Men vad väggmålningarna kan visa oss, är att det även finns andra sätt att förmedla ett viktigt budskap. Som kanske inte följer de senaste trenderna inom marknadsföring, men som bygger på delaktighet och gemensamt engagemang.

Nej, det är det här som är det bästa med att resa - att inspireras av andra kulturer.

Madeleine Winqvist






5 kommentarer:

Clara sa...

Tack för fina reflektioner, Madeleine. Jag håller med om att muralismon är inspirerande. Tänker ofta på vilken kontrast det är mellan synen på dessa väggmålningar- som folk ber att få ha på sina hus trots, eller tackvare, deras politiska och sociala budskap och hur vi ser på väggkonst i form av graffiti i Sverige. Tror som du att det finns mkt att lära!

Ida Lind sa...

Superfina bilder!

Carl-Axel sa...

Fantastiska bilder jämfört med många grafitti som förfular vår miljö

Pernilla sa...

Det får mig att tänka på en vägg i Malmö som jag cyklar förbi varje dag där det är tillåtet att måla. Där står nästan alltid folk och målar riktiga konstverk, ibland med politiskt budskap och ibland inte. Undrar om det skulle bli mer sånt i Sverige också om det fanns fler väggar där det var fritt fram för konstnärer att skapa?

Lina Karlsson sa...

Väggmålningarna var en av de första sakerna jag också la märke till i Estelí. Kul att få veta mer om bakgrunden till dem!