Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

7 oktober 2011

PERNILLA: Långsiktiga värden.

Pernilla Nordvall i Sverige/Peru, inlägg 7

Dagen efter att jag kom hem från Peru regnade det. Efter månader utan regn var jag tvungen att dra på mig min vita regnkappa med lila prickar för att gå ut och känna hur regndropparna rann ner för mitt ansikte. Ner för ansiktet och in under kläderna.

Att komma tillbaka till Sverige efter att ha bott i Peru i fem månader har lett till nya insikter om mitt hemlnd. Sverige är ett grönt land. En bjärt kontrast mot Arequipas vita vulkansten. Här härskar en nästan bedövande tystnad i jämförelse med Arequipas bullriga trafik och att stå på en gata och inte se en enda människa är något som jag knappt kan dra mig till minnes att jag varit med om där.

Ibland kan jag känna att vi lever i en kultur som är fixerad vid att individen ensam måste vara framgångsrik på alla plan. Att uppnå omedelbar lycka och framgång blir ett överordnat värde som får oss att missa det bredare perspektivet. Vad framgång och lycka egentligen är råder det allt större förvirring kring, och min uppfattning är att allt fler blir fångade i sina egna krav på att förverkliga sig själva. Resultatet är att vi går runt med skygglappar som gör oss blinda för andra. Solidaritet och empati har blivit två slitna begrepp som sedan länge har passerat sina bäst-före datum.

Men allt är inte ensidigt och Sverige är inte endimensionellt. För en vecka sedan höll Björn Reisnert och jag en föreläsning i samarbete med filmfestivalen Latinamerika i Fokus. Jag berättade om våld i hemmet och om hur vi stödjer våra målgrupper i deras arbete med att förändra attityder. Björn berörde publiken med att berätta om Rosa Mamanis livsöde; en kvinna som lyckats lämna sin våldsamma man och som numera kämpar för att försörja sig själv och sina söner.

I publiken fanns flera generationer av engagemang. Där fanns människor som engagerat sig för Latinamerika i 30 år, vars kämparglöd ännu inte falnat. Där fanns studenter som ville engagera sig och veta mer. Dessa människor är bevis på att allting inte bara handlar om snabba framgångar, utan att långsiktighet och medmänsklighet fortfarande har ett värde.


Pernilla Nordvall
lokalgrupp.skane@svalorna.se

1 kommentar:

Lina Karlsson sa...

Fint skrivet Pernilla!