Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

18 maj 2012


MARIA: Leken som verktyg

Maria Sjödin i Nicaragua, inlägg 2

- Mina damer och herrar,  dessa världstjärnor har kommit till fots, på åsna, i båt och i bil för att uppträda här idag för er. Först ut är Celia Cruz, en varm applåd!

Vi  är på kurs om genus och uppfostran med bl.a. representanter från Svalorna Latinamerikas fyra samarbetsorganisationer i Nicaragua. Kursledaren har bett oss att presentera oss på ett valfritt sätt. Asociación Proyecto MIRIAM där jag gör praktik, improviserar snabbt ihop en stjärnspäckad gala där artisterna spelas av Miriams anställda och volontärer. Efter att ha uppträtt får var och en presentera sig med sitt riktiga namn för gruppen. Min bristfälliga insats som Shakira står i skarp kontrast till uppträdanden av de som arbetat länge på Miriam, som är riktiga proffs på att spexa och leka.

Det är ingen slump att personalen på Miriam gjorde en presentation som fick gruppen att gapskratta. En av de sakerna som slog mig nar jag började som praktikant på organisationen var hur effektivt de använder lekar för att få en grupp att reflektera över ett problem eller som i exemplet med artistgalan, för att skapa en öppen och avslappnad stämning i en grupp. Det märks i diskussionerna under resten av dagen att den goda stämningen gör att deltagarna har lättare att våga prata och dela med sig av sina erfarenheter.



Metoden bakom Miriams lekar kallas Ludopedagogik och går ut på att lära genom att leka. Deltagarna på de utbildningar med kvinnor, barn och ungdomar som Miriam arrangerar uppmuntras genom leken att aktivt delta och utgå från sina egna erfarenheter och känslor för att t.ex. ifrågasätta  sociala normer. Var och en lär sig genom sina egna upptäckter och genom att uttrycka sig med musik, teater och sång.

Nar jag kommer tillbaks till Sverige kommer jag inte göra någon repris på Shakira-uppträdandet, men jag kommer definitivt se till att det leks mer i olika sammanhang.

Maria Sjödin

Inga kommentarer: