Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

13 juni 2016

Kampen fortsätter

Fyra månaders praktik under stånkande vulkaner och dallrande sandinistflaggor har kommit till sitt slut. León fortsätter obekymrat i ett fyrverkeri av biltutor, reggeaton och pimpad kollektivtrafik medan jag packar väskan och fylls av vemod. 

Mary Barreda fortsätter också i sin framåtrörelse. I skrivande stund ställer Karla Laguna och Liliana Novoa fram stolarna för ännu en workshop med ”las madres” (mammorna) från terminalen för att diskutera trafficking och barnarbete. Mammor, ungdomar och barn kommer fortsätta komma hit för att lära sig om sina rättigheter, identifiera förtryckande strukturer och bryta med destruktiva mönster. 

Kampen fortsätter för ett liv fritt från våld, sexuella övergrepp och prostitution. 



Oscar, Vanessa, Jamileth och Alexa från Mary Barreda. Foto: Johannes Rydinger

Tidigare i veckan samlades ungdomar från de fyra hörnen av Dedenan (Mary Barreda, Apeadeco, Proyecto Miriam och Tuktan Sipri) för att förbereda en konferens om ”säkerhet och risker på sociala nätverk.” Jag frågar Yahoska Castillo Perez från Proyecto Miriam (i Estelí) om varför det är så viktigt att inte ge ut sin privata information på sociala media: 

- Därför att exploatörerna kan använda den informationen för att mer eller mindre ta reda på var vi ungdomar bor, var vi studerar, och på det sättet kan de kan de försöka vinna vår tillit för att sedan exploatera våra kroppar och sälja dem för pengar. 

Kampen fortsätter för rätten till sin egen kropp. 

Även om större delen av min praktik har varit ett fantastiskt och lärorikt äventyr, har det inte alltid varit helt lätt att jobba i den här miljön. De olika livsberättelserna från kvinnor, män, ungdomar och barn kan inspirera en. Det kan också slita på en. Det går att bearbeta men ibland blir det så mycket att jag måste stänga av för att orka med. Kan ju trots allt välja att stänga av, eller resa hem. Med deras historier fortsätter. 

Nu lämnar jag människorna bakom mig, hem till Malmö för att ta del av nya berättelser och kamper, och det återstår att se vad som händer med historierna som getts mig av de jag mött på Mary Barreda. Förhoppningsvis kan jag sköta om dem på något sätt och göra rösterna hörda i mitt efterarbete som informationspraktikant för Svalorna LA. Jag har redan gjort ett försök till att fånga några av rösterna i min kort-dokumentär De Hombre a Hombre (”Från Man till Man”) för att lyfta fram hur unga nicaraguanska grabbar ser på manlighet och machismo – en film du kanske kommer få ta del av om du dyker upp på en av mina infotillfällen runtom i Malmö! 

Till dess, 
La lucha sigue! 

/Juan


Mary Barreda vinkar hej då till ”Juan”. Foto: Johannes Rydinger 

Johannes Rydinger, Infopraktikant, Nicaragua 

1 kommentar:

Mats Rydinger sa...

Tack för din engagerande rapportering som gjort livet i Léon mer verkligt och nära, och övertygat om betydelsen av att stötta det arbete som Mary Barreda m.fl organisationer gör!