Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

8 juni 2016

Tillsammans med PDR arbetar befolkningen i Castilla Media, Peru, för en hållbar utveckling

Förra veckan var jag på fotoexkursion i Tipan och Viraco. Tillsammans med några ungdomar med varsin kamera begav vi oss ut för att fånga det bästa av Castilla Media - och vilka skulle vara bättre på att visa oss platserna än ungdomarna i området?

Vi försökte hitta saker som utmärkte de olika byarna, kopplat till hållbarhet och mänskliga rättigheter. Dessa bilder kommer sedan bli en utställning som kommer synas under vår informationsturné i höst. Vi hittade vattenfall, grottor, vackra skogar, lummiga stigar och odlingsfält. När jag stod där på toppen av ett berg och såg ut över Tipan så kändes det extremt overkligt att jag snart kommer befinna mig hemma i Sverige igen.


Utsikt över Tipan, Casilla Media, Peru. Foto: Julia Svanström

Det är mitt sista blogginlägg, vilket betyder att det inte längre går att förneka att praktiken snart är slut. Tiden har gått otroligt fort, men när jag minns tillbaka på när jag satt där på förberedelseutbildningen i Stockholm inser jag hur mycket som har hänt och hur mycket jag lärt mig. PDR:s(Programa de Desarollo Rural) arbete för att stärka människorna på landsbygden i Peru har varit en ära att få delta i och stötta. De stunder som troligtvis har haft störst intryck och som jag kommer tänka tillbaka på mest, är just mötena och samtalen med målgruppen. Några av dom stunderna tänkte jag tillägna min sista blogg genom två personporträtt.




Diana Panihuara, 12 år och medlem i organisationen JESS i Viraco. Foto: Julia Svanström

Diana Panihuara 

Diana sprudlar av nyfikenhet när vi en dag vandrar runt i hennes by Viraco tillsammans. Hon säger att nästan alla platser har en historia eller skröna bakom sig och berättar historien bakom en liten grotta intill.

Jag frågar henne hur de kom sig att hon gick med i PDR?
Hon svarar: – Jag ville ha ett ställe att träffa mina vänner på  utanför skolan, där vi kan ha roligt och lära oss nya saker.

Vad är det bästa med att vara med?
– Att vi får lära oss nya saker som om mänskliga rättigheter och ledarskap, och ha roligt!

Vad hoppas du ni kommer göra i framtiden?
 – Jag skulle vilja att vi hade mer sport för tjejer, som fotboll! Än är vi för få för det men jag hoppas vi blir fler!

Vi fortsätter vår vandring genom byn en stund till, tills Diana säger att hon måste hem och hjälpa sin mamma med arbetet på odlingarna.



Marta Tintaya Condo är medlem i La Asociación de Mujeres Machahuay, 
en kvinnoorganisation. Foto: Julia Svanström


Marta Tintaya Condo

Vi sitter på två stenar utanför kommunhuset i Machahuay i Castilla Media. Det har just varit ett möte med borgmästaren där deltagarna har fått lägga fram sina synpunkter på hur distriktet ska utvecklas. Marta Tintaya Condo deltar flitigt i de politiska processerna i Machahuay och tycker det är viktigt och intressant att få vara med och påverka sin bys utveckling.

Hon börjar med att berätta att hon har varit med i PDR från dag ett, då programmet började arbeta i Castilla Media. Hennes organisation började med möten och diskussioner kvinnor emellan, sedan började de med marsvinsuppfödning.

 – PDR gav oss kunskap och ledning i hur vi kunde öka vår ekonomi och ta hand om våra marsvin på bästa sätt, berättar Marta.

Jag frågar henne om hon har sett någon skillnad efter att PDR började arbeta i Machahuay? Hon svarar:
– Ja jag har sett resultat, vi har blivit stärkta!

Vad är det bästa med programmet?
– Att alla kan vara med! Jag tycker det är bra att programmet vill att alla ska delta men att målgruppen är just vi kvinnor och unga eftersom männen redan deltar mycket i samhällsutvecklingen. Alla behövs! säger Marta med ett leende innan vi skiljs åt.

Och det är nog det som jag också tar med mig, som är just styrkan med PDR – för att skapa en hållbar utveckling behövs vi alla!

Julia Svanström, programpraktikant, Peru


Inga kommentarer: