Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

5 juni 2008

ROXANA: Kyrkans makt i abortfrågan

Roxana Ortiz i Nicaragua: inlägg 5

Det är svårt att ta upp ämnet om rätten till abort eller ännu mer stramare, rätten till terapeutisk abort i Nicaragua.

Det finns två fraktioner inom kvinnorörelsen i landet.
Den ena som kämpar för att avkriminalisera terapeutisk abort och den andra som kämpar för kvinnors rätt till abort. Men det måste läggas till en dimension till i abortfrågan. Och det är den här lite skumma och mystiska ”personen” som hörs av många i deras hjärnor, men har aldrig framträtt offentligt. Han, hon eller det kallas för gud.

Jag går till ett seminarium som en kvinnorättsorganisation har bjudit in. Det sitter kvinnor från andra organisationer och en hel del fattiga kvinnor från landsbygden. Vi får en medicinsk- och en juridisk presentation om terapeutisk abort. Men så är också en teolog inbjuden för att analysera bibeln utifrån en kvinnas perspektiv i frågan om rätten till terapeutisk abort.

Jag vet inte om jag är helt ”lost” men jag vågar definiera mig själv som socialkonstruktivist och erkänner därmed kraften i att ändra saker genom att dekonstruera sociala diskurser. Och därmed kan förändringar börja ske. Men tar man in gud och kyrkan i diskussionen om avkriminaliseringen av terapeutisk abort eller rätten till abort då legitimeras kyrkans makt i frågan och att staten definieras som sekulär i konstitutionen blir inte mer än några fina ord i en pryd konstitution.

Flera kvinnorättsorganisationer menar att de inte kan prata om rätten till terapeutisk abort utan att ta in vad gud och/eller bibeln säger. Religionen används som en strategi för att få med sig den katolska befolkningen att ändra åsikt och bli positiva till detta.

Men min åsikt är att terapeutisk abort är en medicinsk fråga, inte religiös. Det är ju trots allt enbart kvinnan som påverkas av att ha tillgång eller inte. Männen aborterar stup i kvarten när de lämnar barnen och försvinner sin väg.

Var är mannen i denna fråga?
Ja, just det han sitter i parlamentet och bestämmer lagarna i det här landet.

Roxana Ortiz
infonicaragua@svalorna.se

1 kommentar:

gabi sa...

skit bra!
Jag gillar de du skriver.