Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

18 juni 2008

ROXANA: Fattigdomen - största hotet mot demokratin. Punkt slut.

Vi befinner oss mitt i en politisk jordbävning.


Högsta valrådet har i veckan bestämt att ta bort den juridiska behörigheten hos två politiska partier. De upphör helt enkelt att existera. Det handlar om utbrytarpartiet från FSLN, Movimiento Renovador Sandinista, och det konservativa partiet, Partido Conservador. Kvar lämnas FSLN och liberalerna. Detta händer bara några månader innan valrörelsen inför kommunalvalen går av staplen.

Dora María Téllez, representant för MRS och legendarisk frontfigur för revolutionen, hungerstrejkar. Medierna rasar: Noll pluralism, demokratin hotas, vi lever i en diktatur, är några av rubrikerna vi läser.

Men är det verkligen så att demokratin hotas på grund av att två politiska partier utesluts från den politiska scenen? Handlar demokratin om att gå och rösta vart fjärde år? Eller handlar det om att påverka den politiska utvecklingen i landet?

80 procent av befolkningen i Nicaragua lever i fattigdom, med två dollar eller mindre om dagen. En femtedel av befolkningen saknar tillgång till rent vatten och el. Mer än hälften av befolkningen saknar tillgång till avloppssystem. Barn tvingas att lämna skolorna på grund av fattigdomen. Vart tredje barn under fem år är undernärd i Nicaragua.

Hur kan jag utöva mina politiska rättigheter om mitt liv går ut på att säkra min överlevnad dag för dag?

Jag följer debatten noggrant och ingenstans problematiseras begreppet demokrati. Demokrati handlar om att befolkningen faktiskt kan påverka sin vardag och politiken oavsett om det är på kommunal, regional eller nationell nivå. Det handlar inte om partiernas fastklamring vid parlamentshusets pelare!

Det råder en diskussion om att rättsäkerheten hotas eftersom högsta valrådets beslut sägs grundas på partipolitiska direktiv. Visst är detta ett allvarligt problem, men rättsäkerheten måste även utövas av medborgarna själva. Och hur ska detta kunna fungera om jag har andra problem som måste lösas dag ut och dag in?

Jag efterlyser en debatt som sträcker sig utöver diskussionen om hotet mot den politiska pluralismen i landet.

Diskussion måste inkludera fattigdomen som är det största hotet mot demokratin.

Text och foto: Roxana Ortiz

På fotot ser vi Ernesto Cardenal, kulturminister under revolutionstiden, som uttrycker sitt stöd för Dora María Téllez protest.








Inga kommentarer: