Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

27 juni 2008

REBECKA: Konsten att äta marsvin

Rebecka Hinn i Peru, inlägg 6

Cuy, så heter marsvin på spanska - djuret som är en delikatess både i Peru och Bolivia. Fram tills förra helgen var jag ovetandes och oförståendes om varför, men nu vet jag bättre. Marsvin innehåller mycket proteiner, men nästan inget kolesterol. Med andra ord är det ett mycket hälsosamt kött. ...men att äta marsvin, det är en konst!

Min första upplevelse av cuy var i Cusco. På kvällen andra dagen efter att vi anlänt från Lima till staden som ligger på över 3000 meters höjd, tänkte vi att våra kroppar hade anpassat sig lite till höjden. Nu skulle de väl klara av lite kött och varför inte prova marsvin? ...men ack, vilken hemsk natt!

Nu har jag chansen, eller snarare tar risken, att prova igen. Kvinnorna som har gått matlagningskursen hos en av våra samarbetsorganisationer, CIED, lagar mat i byn Yorabamba med anledning av byns årsfirande.

På rad över en tvättlina hänger de nakna marsvinen. För att tillaga dem ska de sedan friteras. Dessa är syner som kanske inte skulle ses som så angenäm av många av oss svenskar, men jag bestämmer mig i alla fall för att prova. Sandra, min rumskamrat, ser till att både huvud och tassar skars av. De svåraste att vänja vid nya maträtter är just ögonen.

In kommer maten och där ligger en väl friterad cuy, omgiven av bruna stora bönor och potatis. Då så, here we go! Första tuggan. Tja, så hemskt är det inte. Andra tuggan. Det smakar ju lite som kyckling. Tredje tuggan. Så lustigt att köttet är uppdelat i mycket tydliga strimlor. Fjärde tuggan. Jag behöver en servett!

Mäkta stolt kan jag efter en tid konstatera att hela marsvinet befinner sig i min mage. Nu är det bara att vänta och se. ... Nej, jag känner inget konstigt. Puh! Så bra. Nu kan jag äta cuy, som vilken annan peruan som helst. Tror jag. Jag hinner inte mer än till taxin hem så börjar jag må illa. Tusan, att jag har glömt den där lille starke!

Slutsats. Att äta det mycket fettrika marsvinnet kräver att man:
1. är van vid höjden på det ställe man är för att magen ska kunna arbeta normalt
2. äter på förmiddagen, aldrig på kvällen!
3. tar sig en liten hutt som hjälp (om man är utböling som jag och inte van cuy-ätare)

Sådan är konsten att äta marsvin!

Rebecka Hinn
infoperu@svalorna.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Rebecka! Tack för en bra artikel om mödradödligheten i Peru!
Bra materila för mig att föra fram i morgon under panelseminariet här i Almedelan.

Soliga hälsningar från Gotland

Klas H

Anonym sa...

För det första ordet cuy kommer inte från spanskan det kommer från Quechuan, Cuy är ett djur som har ätits till och med i Sverige och Europa, Cuy kommer ursprunligen från Perú ett djur som togs av spanjorerna till Europa, de åt de genom resan tillbaks till Europa, men kyrkan i Europa sade att det var ett djur skcikad från djur och att man skulle behandla den som ett barn, så från dess har det gjort så i europa, Samma sak i Sverige ni äter bäver och det är i alla fall ett djur som lever på fritt alltså lever på smutsiga ställe och äter skit, så vad är med säkert att äta gris bäver ,eller marsvin

Anonym sa...

till andra svarsposten:
Jag vet inte om jag riktigt forstar vad du skriver. Jag har aldrig sett folk behandla ett djur skickat fran sjur som barn. Jag forstod inte ens pastaendet. Sedan vill jag nog pasta att dom i Sverige inte direkt ater baver. Atminstone har jag nog missat denna delikatess helt under min uppvaxt i landet. Vad som ar sakrast att ata mellan gris, baver och marsvin? Jag skulle nog foredra gris. Baver och marsvin har jag inte hittat pa ICA men jag kan nog tanka mig att det ar ok om det ar val tillagat.